Historia zmian : Regulamin organizacyjny
Data utworzenia: 2006-03-08 09:36:53
Użytkownik: administrator BIP
REGULAMIN PORZĄDKOWY
WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA MEDYCYNY PRACY
CENTRUM PROFILAKTYCZNO – LECZNICZEGO W LUBLINIE /tekst jednolity/
WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA MEDYCYNY PRACY
CENTRUM PROFILAKTYCZNO – LECZNICZEGO W LUBLINIE /tekst jednolity/
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne.
§ 1
Na podstawie art. 18 a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej /Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zmianami/, ustala się w WOMP CP - L w Lublinie, zwanym dalej „zakładem” regulamin porządkowy określający:
1. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Zakładzie
z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń,
2. Organizację i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Zakładu,
3. Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości postępowania,
4. Prawa i obowiązki pacjenta Zakładu,
5. Obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta
§ 2
z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń,
2. Organizację i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Zakładu,
3. Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości postępowania,
4. Prawa i obowiązki pacjenta Zakładu,
5. Obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta
§ 2
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych w siedzibie WOMP CP-L w Lublinie,
ul. Nałęczowska 27, Filii Nr 1 w Lublinie, ul. Droga Męczenników Majdanka 12, Filii Nr 2 w Lublinie, ul. Nowy Świat 38 oraz w Oddziałach terenowych:
- w Białej Podlaskiej, ul. Okopowa 3
- w Chełmie, ul. Nowy Świat 3
- w Zamościu, ul. Zagłoby 8
ul. Nałęczowska 27, Filii Nr 1 w Lublinie, ul. Droga Męczenników Majdanka 12, Filii Nr 2 w Lublinie, ul. Nowy Świat 38 oraz w Oddziałach terenowych:
- w Białej Podlaskiej, ul. Okopowa 3
- w Chełmie, ul. Nowy Świat 3
- w Zamościu, ul. Zagłoby 8
ROZDZIAŁ II
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Zakładzie z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń.
§ 3
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Zakładzie regulowany jest wymogami ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej, specjalistycznej, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, rehabilitacji leczniczej i stomatologii, umów cywilnoprawnych zawartych z pracodawcami oraz innymi podmiotami finansującymi określone świadczenia zdrowotne.
§ 4
1. W Zakładzie świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach.
2. Zakład udziela świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
2. Zakład udziela świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
§ 5
1. Pomieszczenia oraz wyposażenie Zakładu w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
2. Aparatura i sprzęt medyczny Zakładu są wprowadzone do obrotu
i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Aparatura i sprzęt medyczny Zakładu są wprowadzone do obrotu
i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
1. Uprawnionymi do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych Zakładu są osoby ubezpieczone w Narodowym Funduszu Zdrowia, osoby uprawnione na podstawie przepisów o koordynacji lub umów cywilnoprawnych.
2. Pacjenci uprawnieni do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego lub umów cywilnoprawnych zgłaszają się do rejestracji z dokumentem potwierdzającym uprawnienia.
3. Zakład każdorazowo sprawdza uprawnienia pacjenta do uzyskania bezpłatnych świadczeń zdrowotnych.
4. Zakład udziela odpłatnie świadczeń zdrowotnych osobom nieuprawnionym do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych świadczeń, które nie przysługują w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, lub świadczeń nie przysługujących w ramach umów cywilnoprawnych.
5. Zakład organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.
6. W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta.
7. Rejestracja pacjentów w siedzibie Zakładu, oddzielna dla świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a odrębna dla potrzeb medycyny pracy odbywa się w każdej formie tj. osobiście, przez członków rodziny, telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
8. Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub terminie uzgodnionym z pacjentem /osobą go reprezentującą/.
9. Informacja o dniach i godzinach udzielania świadczeń zdrowotnych znajduje się przy wejściu do siedziby Zakładu, Filii Nr 1 i 2, Oddziału, w rejestracji oraz na drzwiach poszczególnych gabinetów lekarskich.
10. Przy wejściu do siedziby Zakładu, Filii Nr 1 i 2, Oddziału znajduje się również informacja o podmiotach udzielających ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia świadczeń zdrowotnych poza godzinami pracy Zakładu.
2. Pacjenci uprawnieni do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego lub umów cywilnoprawnych zgłaszają się do rejestracji z dokumentem potwierdzającym uprawnienia.
3. Zakład każdorazowo sprawdza uprawnienia pacjenta do uzyskania bezpłatnych świadczeń zdrowotnych.
4. Zakład udziela odpłatnie świadczeń zdrowotnych osobom nieuprawnionym do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych świadczeń, które nie przysługują w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, lub świadczeń nie przysługujących w ramach umów cywilnoprawnych.
5. Zakład organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.
6. W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta.
7. Rejestracja pacjentów w siedzibie Zakładu, oddzielna dla świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a odrębna dla potrzeb medycyny pracy odbywa się w każdej formie tj. osobiście, przez członków rodziny, telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
8. Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub terminie uzgodnionym z pacjentem /osobą go reprezentującą/.
9. Informacja o dniach i godzinach udzielania świadczeń zdrowotnych znajduje się przy wejściu do siedziby Zakładu, Filii Nr 1 i 2, Oddziału, w rejestracji oraz na drzwiach poszczególnych gabinetów lekarskich.
10. Przy wejściu do siedziby Zakładu, Filii Nr 1 i 2, Oddziału znajduje się również informacja o podmiotach udzielających ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia świadczeń zdrowotnych poza godzinami pracy Zakładu.
§ 7
W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia albo stanu zagrożenia życia Zakład udziela pomocy doraźnej każdej osobie zgłaszającej się, która wymaga takiej pomocy.
§ 8
1. Szczegółowy tryb udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia zawarty jest w umowach dotyczących podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, rehabilitacji leczniczej i stomatologii.
2. Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych działalności podstawowej Zakładu opracowują szczegółowe procedury udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie swego działania.
3. Badania diagnostyczne, które nie są objęte statutowym zakresem działalności Zakładu, a wynikają z umów zawartych z Zakładem, Zakład zapewnia swoim pacjentom u innych podmiotów na podstawie odrębnych porozumień.
§ 9
2. Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych działalności podstawowej Zakładu opracowują szczegółowe procedury udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie swego działania.
3. Badania diagnostyczne, które nie są objęte statutowym zakresem działalności Zakładu, a wynikają z umów zawartych z Zakładem, Zakład zapewnia swoim pacjentom u innych podmiotów na podstawie odrębnych porozumień.
§ 9
1. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej udzielane są dla osób, które dokonały wyboru lekarza Zakładu, pielęgniarki środowiskowej i położnej środowiskowej, poprzez wypełnienie deklaracji wyboru.
2. Lekarz Zakładu udzielający świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej może kierować pacjentów na badania diagnostyczne i leczenie specjalistyczne do jednostek organizacyjnych ochrony zdrowia, które zawarły umowę o udzielanie tych świadczeń zdrowotnych z Narodowym Funduszem Zdrowia.
3. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej są udzielane w ramach porad specjalistycznych na podstawie skierowania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
4. W przypadku skierowania przez Zakład /lekarza zakładu/ pacjenta na jednorazową poradę specjalistyczną lub przed pierwszą poradą mającą na celu objęcie pacjenta stałym leczeniem przez lekarza specjalistę, a także na leczenie szpitalne – Zakład wykonuje lub gwarantuje wykonanie wszystkich badań diagnostycznych niezbędnych do prawidłowej diagnozy i leczenia w danej jednostce chorobowej wynikających z kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i praktyki medycznej w sposób nie przekraczający granic koniecznej potrzeby.
5. Specjalistyczne świadczenia ambulatoryjne bez skierowania są udzielane przez:
1. ginekologa,
2. stomatologa,
3. dermatologa,
4. wenerologa,
5. onkologa,
6. okulistę,
7. psychiatrę
8. dla osób chorych na gruźlicę,
9. dla osób zakażonych wirusem HIV,
10. dla inwalidów wojennych,
11. na leczenie odwykowe dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych.
6. Lekarz Zakładu kieruje pacjentów na leczenie szpitalne, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty poprzez leczenie ambulatoryjne.
7. Lekarz w w/w przypadku wystawia skierowanie do szpitala udzielającego świadczeń zdrowotnych w ramach umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Konieczność hospitalizacji uzasadnia się na skierowaniu.
8. Lekarz kierujący ma obowiązek wskazania pacjentowi zakładów opieki zdrowotnej, w których może być kontynuowane leczenie. W/w wykaz Zakład otrzymuje od Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
9. Skierowania wystawione przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej na poradę specjalistyczną jednorazową oraz pierwszą poradę mającą na celu objęcie leczeniem specjalistycznym lub na leczenie szpitalne zachowują swoją ważność przez okres jednego miesiąca.
10. W przypadku gdy pacjent został już objęty stałym leczeniem specjalistycznym, skierowanie zachowuje ważność przez okres jednego roku.
11. Lekarz Zakładu kieruje na leczenie uzdrowiskowe przysługujące ubezpieczonym. Skierowanie wymaga potwierdzenia Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
12. Lekarz Zakładu wystawia pacjentom zlecenie na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
13. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu rehabilitacji leczniczej udzielane są na podstawie skierowania lekarza Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami; świadczenia te obejmują katalog zabiegów fizjoterapeutycznych wykonywanych w warunkach ambulatoryjnych.
14. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu stomatologii udzielane są bez skierowania lekarza Zakładu. Zakład w ramach zawartych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych kieruje na badania diagnostyczne określone w stosownych rozporządzeniach dotyczących świadczeń stomatologicznych oraz ponosi koszt tych badań. Świadczenia stomatologiczne ponadstandardowe udzielane są na koszt pacjenta.
2. Lekarz Zakładu udzielający świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej może kierować pacjentów na badania diagnostyczne i leczenie specjalistyczne do jednostek organizacyjnych ochrony zdrowia, które zawarły umowę o udzielanie tych świadczeń zdrowotnych z Narodowym Funduszem Zdrowia.
3. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej są udzielane w ramach porad specjalistycznych na podstawie skierowania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
4. W przypadku skierowania przez Zakład /lekarza zakładu/ pacjenta na jednorazową poradę specjalistyczną lub przed pierwszą poradą mającą na celu objęcie pacjenta stałym leczeniem przez lekarza specjalistę, a także na leczenie szpitalne – Zakład wykonuje lub gwarantuje wykonanie wszystkich badań diagnostycznych niezbędnych do prawidłowej diagnozy i leczenia w danej jednostce chorobowej wynikających z kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i praktyki medycznej w sposób nie przekraczający granic koniecznej potrzeby.
5. Specjalistyczne świadczenia ambulatoryjne bez skierowania są udzielane przez:
1. ginekologa,
2. stomatologa,
3. dermatologa,
4. wenerologa,
5. onkologa,
6. okulistę,
7. psychiatrę
8. dla osób chorych na gruźlicę,
9. dla osób zakażonych wirusem HIV,
10. dla inwalidów wojennych,
11. na leczenie odwykowe dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych.
6. Lekarz Zakładu kieruje pacjentów na leczenie szpitalne, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty poprzez leczenie ambulatoryjne.
7. Lekarz w w/w przypadku wystawia skierowanie do szpitala udzielającego świadczeń zdrowotnych w ramach umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Konieczność hospitalizacji uzasadnia się na skierowaniu.
8. Lekarz kierujący ma obowiązek wskazania pacjentowi zakładów opieki zdrowotnej, w których może być kontynuowane leczenie. W/w wykaz Zakład otrzymuje od Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
9. Skierowania wystawione przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej na poradę specjalistyczną jednorazową oraz pierwszą poradę mającą na celu objęcie leczeniem specjalistycznym lub na leczenie szpitalne zachowują swoją ważność przez okres jednego miesiąca.
10. W przypadku gdy pacjent został już objęty stałym leczeniem specjalistycznym, skierowanie zachowuje ważność przez okres jednego roku.
11. Lekarz Zakładu kieruje na leczenie uzdrowiskowe przysługujące ubezpieczonym. Skierowanie wymaga potwierdzenia Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
12. Lekarz Zakładu wystawia pacjentom zlecenie na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
13. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu rehabilitacji leczniczej udzielane są na podstawie skierowania lekarza Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami; świadczenia te obejmują katalog zabiegów fizjoterapeutycznych wykonywanych w warunkach ambulatoryjnych.
14. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu stomatologii udzielane są bez skierowania lekarza Zakładu. Zakład w ramach zawartych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych kieruje na badania diagnostyczne określone w stosownych rozporządzeniach dotyczących świadczeń stomatologicznych oraz ponosi koszt tych badań. Świadczenia stomatologiczne ponadstandardowe udzielane są na koszt pacjenta.
§ 10
1. Zakład umieszcza numer identyfikacyjny umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia na wszystkich orzeczeniach, zaświadczeniach i skierowaniach wystawianych w związku z realizacją obowiązków wynikających z umowy.
2. Zakład ordynuje leki i materiały medyczne, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i praktyki medycznej w sposób nie przekraczający granic koniecznej potrzeby.
§ 11
2. Zakład ordynuje leki i materiały medyczne, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i praktyki medycznej w sposób nie przekraczający granic koniecznej potrzeby.
§ 11
Zakład w realizacji świadczeń zdrowotnych będących przedmiotem umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, współpracuje z pielęgniarką /higienistką/ w środowisku nauczania i wychowania oraz innymi podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych.
§ 12
W zakresie wykonywania umów o udzielaniu świadczeń zdrowotnych Zakład zobowiązany jest w szczególności do:
1. Prowadzenia rejestru przyjętych pacjentów,
2. Prowadzenia imiennej dokumentacji medycznej i jej przetwarzania w sposób zapewniający ochronę danych w niej zawartych,
3. Prowadzenia rachunku kosztów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
1. Prowadzenia rejestru przyjętych pacjentów,
2. Prowadzenia imiennej dokumentacji medycznej i jej przetwarzania w sposób zapewniający ochronę danych w niej zawartych,
3. Prowadzenia rachunku kosztów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 13
1. Warunki udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu medycyny pracy regulują stosowne umowy cywilnoprawne o wykonanie:
- pełnej opieki profilaktycznej nad pracownikami określonej obowiązującymi przepisami jako obligatoryjne dla pracodawcy,
- wybranych świadczeń profilaktyczno – leczniczych.
2. Badania profilaktyczne przeprowadzane są na podstawie skierowania wystawionego przez pracodawcę w trybie obowiązujących przepisów.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez lekarzy uprawnionych do badań profilaktycznych w trybie odrębnych przepisów.
4. Orzeczenia lekarskie do celów profilaktycznych wydawane są pracownikowi i pracodawcy w formie zaświadczenia.
5. Świadczenia zdrowotne z zakresu medycyny pracy udzielane są w siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2 oraz Oddziałach terenowych.
6. Pracodawca jest uprawniony do badania poziomu satysfakcji pacjentów
z usług wykonywanych przez Zakład za pomocą ankiet, wniosków, skarg
itp.
7. Pracodawca obowiązany jest m. innymi do:
- przekazywania Zakładowi informacji o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych wraz
z aktualnymi wynikami badań i pomiarów tych czynników,
- udostępniania na żądanie Zakładu dokumentacji wyników kontroli warunków pracy w części odnoszącej się do ochrony zdrowia,
- zapewnienia możliwości przeglądu stanowisk pracy w celu dokonania oceny warunków pracy.
8. Odpłatność za wykonanie świadczeń profilaktycznych określonych w zawartych umowach ponosi pracodawca.
9. Orzeczenia lekarskie w sprawach chorób zawodowych wydawane są przez lekarzy spełniających wymogi kwalifikacyjne określone w przepisach w sprawie specjalizacji lekarskich niezbędnych do wykonywania orzecznictwa w zakresie chorób zawodowych.
10. Poradnie Chorób Zawodowych Zakładu są jednostkami orzeczniczymi
I stopnia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- pełnej opieki profilaktycznej nad pracownikami określonej obowiązującymi przepisami jako obligatoryjne dla pracodawcy,
- wybranych świadczeń profilaktyczno – leczniczych.
2. Badania profilaktyczne przeprowadzane są na podstawie skierowania wystawionego przez pracodawcę w trybie obowiązujących przepisów.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez lekarzy uprawnionych do badań profilaktycznych w trybie odrębnych przepisów.
4. Orzeczenia lekarskie do celów profilaktycznych wydawane są pracownikowi i pracodawcy w formie zaświadczenia.
5. Świadczenia zdrowotne z zakresu medycyny pracy udzielane są w siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2 oraz Oddziałach terenowych.
6. Pracodawca jest uprawniony do badania poziomu satysfakcji pacjentów
z usług wykonywanych przez Zakład za pomocą ankiet, wniosków, skarg
itp.
7. Pracodawca obowiązany jest m. innymi do:
- przekazywania Zakładowi informacji o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych wraz
z aktualnymi wynikami badań i pomiarów tych czynników,
- udostępniania na żądanie Zakładu dokumentacji wyników kontroli warunków pracy w części odnoszącej się do ochrony zdrowia,
- zapewnienia możliwości przeglądu stanowisk pracy w celu dokonania oceny warunków pracy.
8. Odpłatność za wykonanie świadczeń profilaktycznych określonych w zawartych umowach ponosi pracodawca.
9. Orzeczenia lekarskie w sprawach chorób zawodowych wydawane są przez lekarzy spełniających wymogi kwalifikacyjne określone w przepisach w sprawie specjalizacji lekarskich niezbędnych do wykonywania orzecznictwa w zakresie chorób zawodowych.
10. Poradnie Chorób Zawodowych Zakładu są jednostkami orzeczniczymi
I stopnia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ III
Organizacja i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Zakładu.
§ 14
Podstawowym celem działalności Zakładu jest prowadzenie szeroko rozumianej profilaktyki w zakresie ochrony zdrowia pracujących, jak również profesjonalna ambulatoryjna opieka medyczna z zakresu służby medycyny pracy, podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, rehabilitacji leczniczej i stomatologii.
§ 15
Do zadań Zakładu należy w szczególności :
1. Udzielanie konsultacji podstawowym jednostkom służby medycyny pracy,
2. Wykonywanie kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy i osób realizujących zadania tej służby, poza zakładami opieki zdrowotnej,
3. Prowadzenie podyplomowego kształcenia z zakresu medycyny pracy oraz szkoleń, instruktaży z wyjątkiem tych form, które z mocy odrębnych przepisów są zastrzeżone do kompetencji innych jednostek,
4. Prowadzenie działalności diagnostycznej, orzeczniczej w zakresie chorób zawodowych,
5. Prowadzenie czynnego poradnictwa w stosunku do chorych na choroby zawodowe lub inne choroby związane z wykonywaną pracą,
6. Prowadzenie ambulatoryjnej rehabilitacji leczniczej, uzasadnionej stwierdzoną patologią zawodową,
7. Organizowanie i udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach i wypadkach, które wystąpiły w miejscu pracy, służby lub pobierania nauki,
8. Sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami świadczącymi pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności w zakładach karnych, przebywania w aresztach śledczych, lub wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności, jeżeli obowiązek objęcia opieką profilaktyczną nie spoczywa na pracodawcy,
9. Wykonywanie okresowych badań lekarskich realizowanych w trybie art. 229 § 5 Kodeksu pracy w przypadku, kiedy podmiot, który zatrudniał pracownika, uległ likwidacji,
10. Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy oraz innych obowiązujących przepisach prawa,
11. Programowanie działań z zakresu promocji zdrowia i udzielanie pomocy w realizacji tych zadań,
12. Prowadzenie rejestru pielęgniarek posiadających dodatkowe kwalifikacje wymagane do wykonywania zadań służby medycyny pracy wraz z wydawaniem stosownych zaświadczeń,
13. Prowadzenie rejestrów zgłoszeń działalności lekarza lub pielęgniarki w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej, wraz w wydawaniem stosownych zaświadczeń,
14. Prowadzenie rejestru lekarzy uprawnionych do wykonywania badań profilaktycznych wraz z wydawaniem stosowanych zaświadczeń,
15. Udzielanie świadczeń zdrowotnych uzupełniających świadczenia związane z działalnością podstawowych jednostek służby medycyny pracy,
16. Orzekanie o zdolności do wykonywania pracy lub zawodu, w tym: ocena możliwości pracy lub pobierania nauki kandydatów do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych lub wyższych, uczniów tych szkół oraz studentów, którzy w trakcie praktycznej nauki zawodu są narażeni na działanie czynników szkodliwych uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, a także uczestników studiów doktoranckich, którzy w trakcie studiów są narażeni na działanie w/w czynników,
17. Prowadzenie działalności profilaktycznej wynikającej z programów prozdrowotnych dotyczących zapobiegania i zwalczania określonych chorób oraz programów promocji zdrowia ustalanych przez ministra właściwego ds. zdrowia lub samorząd województwa,
18. Udzielanie konsultacji i opiniowanie spraw dotyczących organizacji
i funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz innych
spraw związanych z ochroną zdrowia pracujących,
19. Prowadzenie działalności sprawozdawczo - statystycznej z zakresu
medycyny pracy,
20. Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej podstawowych jednostek służby medycyny pracy, które zakończyły działalność,
21. Udzielanie świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, stomatologii oraz rehabilitacji leczniczej,
22. Wykonywanie innych zadań zleconych.
2. Wykonywanie kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy i osób realizujących zadania tej służby, poza zakładami opieki zdrowotnej,
3. Prowadzenie podyplomowego kształcenia z zakresu medycyny pracy oraz szkoleń, instruktaży z wyjątkiem tych form, które z mocy odrębnych przepisów są zastrzeżone do kompetencji innych jednostek,
4. Prowadzenie działalności diagnostycznej, orzeczniczej w zakresie chorób zawodowych,
5. Prowadzenie czynnego poradnictwa w stosunku do chorych na choroby zawodowe lub inne choroby związane z wykonywaną pracą,
6. Prowadzenie ambulatoryjnej rehabilitacji leczniczej, uzasadnionej stwierdzoną patologią zawodową,
7. Organizowanie i udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach i wypadkach, które wystąpiły w miejscu pracy, służby lub pobierania nauki,
8. Sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami świadczącymi pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności w zakładach karnych, przebywania w aresztach śledczych, lub wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności, jeżeli obowiązek objęcia opieką profilaktyczną nie spoczywa na pracodawcy,
9. Wykonywanie okresowych badań lekarskich realizowanych w trybie art. 229 § 5 Kodeksu pracy w przypadku, kiedy podmiot, który zatrudniał pracownika, uległ likwidacji,
10. Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy oraz innych obowiązujących przepisach prawa,
11. Programowanie działań z zakresu promocji zdrowia i udzielanie pomocy w realizacji tych zadań,
12. Prowadzenie rejestru pielęgniarek posiadających dodatkowe kwalifikacje wymagane do wykonywania zadań służby medycyny pracy wraz z wydawaniem stosownych zaświadczeń,
13. Prowadzenie rejestrów zgłoszeń działalności lekarza lub pielęgniarki w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej, wraz w wydawaniem stosownych zaświadczeń,
14. Prowadzenie rejestru lekarzy uprawnionych do wykonywania badań profilaktycznych wraz z wydawaniem stosowanych zaświadczeń,
15. Udzielanie świadczeń zdrowotnych uzupełniających świadczenia związane z działalnością podstawowych jednostek służby medycyny pracy,
16. Orzekanie o zdolności do wykonywania pracy lub zawodu, w tym: ocena możliwości pracy lub pobierania nauki kandydatów do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych lub wyższych, uczniów tych szkół oraz studentów, którzy w trakcie praktycznej nauki zawodu są narażeni na działanie czynników szkodliwych uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, a także uczestników studiów doktoranckich, którzy w trakcie studiów są narażeni na działanie w/w czynników,
17. Prowadzenie działalności profilaktycznej wynikającej z programów prozdrowotnych dotyczących zapobiegania i zwalczania określonych chorób oraz programów promocji zdrowia ustalanych przez ministra właściwego ds. zdrowia lub samorząd województwa,
18. Udzielanie konsultacji i opiniowanie spraw dotyczących organizacji
i funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz innych
spraw związanych z ochroną zdrowia pracujących,
19. Prowadzenie działalności sprawozdawczo - statystycznej z zakresu
medycyny pracy,
20. Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej podstawowych jednostek służby medycyny pracy, które zakończyły działalność,
21. Udzielanie świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, stomatologii oraz rehabilitacji leczniczej,
22. Wykonywanie innych zadań zleconych.
§ 16
1.W skład struktury organizacyjnej Zakładu wchodzą:
1/ Dział – Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy
2/ Dział – Centrum Profilaktyczno-Lecznicze
3/ Dział Organizacji, Nadzoru i Szkolenia
4/ Dział Ekonomiczny
5/ Dział Marketingu
6/ Filia Nr 1 i 2
7/ Radca Prawny
8/ Stanowisko pracy ds. BHP i P. Poż.
9/ Stanowisko pracy ds. Obronnych
10/ Oddział Biała Podlaska
11/ Oddział Chełm
12/ Oddział Zamość
13/ Pełnomocnik ds. Zarządzania Systemem Jakości,
14/ Asystent Dyrektora
15/ St. Asystent – Rzecznik Prasowy
2/ Dział – Centrum Profilaktyczno-Lecznicze
3/ Dział Organizacji, Nadzoru i Szkolenia
4/ Dział Ekonomiczny
5/ Dział Marketingu
6/ Filia Nr 1 i 2
7/ Radca Prawny
8/ Stanowisko pracy ds. BHP i P. Poż.
9/ Stanowisko pracy ds. Obronnych
10/ Oddział Biała Podlaska
11/ Oddział Chełm
12/ Oddział Zamość
13/ Pełnomocnik ds. Zarządzania Systemem Jakości,
14/ Asystent Dyrektora
15/ St. Asystent – Rzecznik Prasowy
2. Zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określają załączniki do niniejszego regulaminu Zał 2-17.
3. Struktura organizacyjna Zakładu w postaci graficznej stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
4. Zakresy czynności poszczególnych pracowników znajdują się w aktach osobowych.
§ 17
3. Struktura organizacyjna Zakładu w postaci graficznej stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
4. Zakresy czynności poszczególnych pracowników znajdują się w aktach osobowych.
§ 17
Zakładem kieruje Dyrektor przy pomocy Z-cy Dyrektora ds. Medycznych i Gł. Księgowego.
§ 18
1. Zastępca Dyrektora ds. Medycznych podlega bezpośrednio Dyrektorowi Zakładu.
2. Zastępca Dyrektora ds. Medycznych zastępuje Dyrektora Zakładu w czasie Jego nieobecności.
2. Zastępca Dyrektora ds. Medycznych zastępuje Dyrektora Zakładu w czasie Jego nieobecności.
3. Do kompetencji Dyrektora ds. Medycznych należy w szczególności:
- nadzór nad stanem i jakością opieki profilaktyczno-leczniczej,
- bezpośredni nadzór nad Działami: Wojewódzki Ośrodek
Medycyny Pracy, Centrum Profilaktyczno-Lecznicze, Działem
Organizacji Nadzoru i Szkolenia oraz Oddziałami terenowymi w
Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu
- przyjmowanie skarg pacjentów i wyznaczanie komórek
organizacyjnych właściwych merytorycznie do załatwienia
sprawy.
4. Obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. Medycznych szczegółowo określa zakres czynności.
§ 19
Do wyłącznej kompetencji Dyrektora Zakładu należy kierowanie Zakładem, reprezentowanie go na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w sprawach w szczególności:
1. Polityki organizacyjno-kadrowej
2. Inwestycyjno-rozwojowej
3. Systemu wynagrodzeń.
§ 20
1. Polityki organizacyjno-kadrowej
2. Inwestycyjno-rozwojowej
3. Systemu wynagrodzeń.
§ 20
1. Do podstawowych zadań kierowników komórek organizacyjnych Zakładu należy:
- planowanie, organizowanie pracy i kontrola wykorzystania czasu pracy podległego zespołu,
- rozdział zadań i środków dla ich wykonania na poszczególnych pracowników z uwzględnieniem rangi i priorytetu zadań, kwalifikacji pracowników i obciążenia ich bieżącą pracą,
- opracowywanie i aktualizacja, we współudziale z Działem Ekonomicznym i starszym inspektorem d/s bhp i p. poż. Kart wymagań /zakresu czynności pracowników/.
- współuczestnictwo w realizacji zadań obronnych i oc realizowanych przez WOMP CP-L przypisanych dla kierowniczych komórek organizacyjnych,
- nadzór służbowy nad wykonywanymi przez podwładnych zadaniami i udzielanie im w miarę potrzeb wskazówek i instruktażu zawodowego,
- przestrzeganie dyscypliny finansowej przy realizacji zadań,
- właściwa organizacja pracy pod względem bhp i p. poż oraz sprawowanie stałego nadzoru w tym zakresie,
- ewidencja osiągnięć i niedociągnięć w pracy, rozliczanie wykonania przydzielonych zadań i na tej podstawie ocena wyników pracy,
- wnioskowanie w sprawie zasad systemu wynagradzania i nagradzania podległych pracowników,
- nadzorowanie przestrzegania prawa, wewnętrznych aktów normatywnych i norm etycznych,
- wprowadzanie nowo przyjętych pracowników w przydzielone im zadania oraz udzielanie wyjaśnień dotyczących tych obowiązków,
- przygotowanie w miarę potrzeb pism, wniosków i innych dokumentów dla Dyrektora Zakładu,
- reprezentowanie Dyrektora Zakładu w stosunku do podwładnych,
- parafowanie pism przygotowywanych w komórce organizacyjnej i przedkładanie ich do podpisu Dyrektora.
- planowanie, organizowanie pracy i kontrola wykorzystania czasu pracy podległego zespołu,
- rozdział zadań i środków dla ich wykonania na poszczególnych pracowników z uwzględnieniem rangi i priorytetu zadań, kwalifikacji pracowników i obciążenia ich bieżącą pracą,
- opracowywanie i aktualizacja, we współudziale z Działem Ekonomicznym i starszym inspektorem d/s bhp i p. poż. Kart wymagań /zakresu czynności pracowników/.
- współuczestnictwo w realizacji zadań obronnych i oc realizowanych przez WOMP CP-L przypisanych dla kierowniczych komórek organizacyjnych,
- nadzór służbowy nad wykonywanymi przez podwładnych zadaniami i udzielanie im w miarę potrzeb wskazówek i instruktażu zawodowego,
- przestrzeganie dyscypliny finansowej przy realizacji zadań,
- właściwa organizacja pracy pod względem bhp i p. poż oraz sprawowanie stałego nadzoru w tym zakresie,
- ewidencja osiągnięć i niedociągnięć w pracy, rozliczanie wykonania przydzielonych zadań i na tej podstawie ocena wyników pracy,
- wnioskowanie w sprawie zasad systemu wynagradzania i nagradzania podległych pracowników,
- nadzorowanie przestrzegania prawa, wewnętrznych aktów normatywnych i norm etycznych,
- wprowadzanie nowo przyjętych pracowników w przydzielone im zadania oraz udzielanie wyjaśnień dotyczących tych obowiązków,
- przygotowanie w miarę potrzeb pism, wniosków i innych dokumentów dla Dyrektora Zakładu,
- reprezentowanie Dyrektora Zakładu w stosunku do podwładnych,
- parafowanie pism przygotowywanych w komórce organizacyjnej i przedkładanie ich do podpisu Dyrektora.
2.Uprawnienia kierowników:
- wydawanie podległym pracownikom poleceń służbowych w zakresie zadań przypisanych komórce organizacyjnej,
- wyznaczanie stałych obowiązków i doraźnych zadań podległym pracownikom w zakresie czynności oraz ocena ich realizacji,
- dysponowanie przyznanymi komórce przez Dyrektora funduszami lub środkami finansowymi,
- reprezentowanie interesów podległych pracowników wobec Dyrektora,
- decydowanie o:
- wyznaczanie stałych obowiązków i doraźnych zadań podległym pracownikom w zakresie czynności oraz ocena ich realizacji,
- dysponowanie przyznanymi komórce przez Dyrektora funduszami lub środkami finansowymi,
- reprezentowanie interesów podległych pracowników wobec Dyrektora,
- decydowanie o:
• sposobie wykonania zadań, organizacji pracy i podziału otrzymanych środków na ich realizację,
• zezwoleniu na opuszczanie przez pracowników stanowiska pracy w godzinach służbowych,
• zrealizowaniu urlopów wypoczynkowych i opiniowanie wniosków o udzielanie urlopów bezpłatnych,
• usprawiedliwianie spóźnień i nieobecności w pracy,
• opracowywanie w miarę potrzeb pism oraz innych dokumentów dla potrzeb innych komórek organizacyjnych Zakładu,
• wyznaczanie swojego zastępcy na okres nieobecności.
• zezwoleniu na opuszczanie przez pracowników stanowiska pracy w godzinach służbowych,
• zrealizowaniu urlopów wypoczynkowych i opiniowanie wniosków o udzielanie urlopów bezpłatnych,
• usprawiedliwianie spóźnień i nieobecności w pracy,
• opracowywanie w miarę potrzeb pism oraz innych dokumentów dla potrzeb innych komórek organizacyjnych Zakładu,
• wyznaczanie swojego zastępcy na okres nieobecności.
3. Kierownik ponosi odpowiedzialność za:
- rzetelną i terminową realizację powierzonych mu obowiązków i prawidłowe wykorzystanie przyznanych uprawnień,
- przestrzeganie dyscypliny formalnej i merytorycznej, a zwłaszcza dyscypliny finansowej i organizacyjnej w podejmowanych decyzjach,
- racjonalność doboru wykonawców lub środków dla realizowanych zadań,
- dyscyplinę pracy oraz przestrzeganie wszystkich regulaminów obowiązujących w zakładzie, w tym przepisów BHP i p. poż,
- stan bezpieczeństwa oraz właściwe wykorzystanie powierzonego mienia i przydzielonych środków,
- terminowe i rzetelne opracowywanie dokumentów sprawozdawczych, informacyjnych i analitycznych,
- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
- realizację przyjętych zaleceń pokontrolnych i składanie informacji w tym zakresie.
- przestrzeganie dyscypliny formalnej i merytorycznej, a zwłaszcza dyscypliny finansowej i organizacyjnej w podejmowanych decyzjach,
- racjonalność doboru wykonawców lub środków dla realizowanych zadań,
- dyscyplinę pracy oraz przestrzeganie wszystkich regulaminów obowiązujących w zakładzie, w tym przepisów BHP i p. poż,
- stan bezpieczeństwa oraz właściwe wykorzystanie powierzonego mienia i przydzielonych środków,
- terminowe i rzetelne opracowywanie dokumentów sprawozdawczych, informacyjnych i analitycznych,
- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
- realizację przyjętych zaleceń pokontrolnych i składanie informacji w tym zakresie.
§ 21
Do obowiązków pracowników Zakładu należy:
- sumienne wykonywanie przydzielonych obowiązków,
- postępowanie zgodne z zasadami praworządności, kierowanie się interesem Zakładu i zasadami lojalności wobec pracodawcy,
- postępowanie w sposób pozwalający na zachowanie konkurencyjności usług Zakładu,
- przestrzeganie praw pacjenta, w tym poszanowanie Jego godności i prywatności,
- udzielanie pacjentom i jednostkom współpracującym niezbędnych informacji z zachowaniem tajemnicy zawodowej,
- systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie się w wykonywaniu powierzonych zadań,
- dążenie do kształtowania dobrej opinii o Zakładzie.
- sumienne wykonywanie przydzielonych obowiązków,
- postępowanie zgodne z zasadami praworządności, kierowanie się interesem Zakładu i zasadami lojalności wobec pracodawcy,
- postępowanie w sposób pozwalający na zachowanie konkurencyjności usług Zakładu,
- przestrzeganie praw pacjenta, w tym poszanowanie Jego godności i prywatności,
- udzielanie pacjentom i jednostkom współpracującym niezbędnych informacji z zachowaniem tajemnicy zawodowej,
- systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie się w wykonywaniu powierzonych zadań,
- dążenie do kształtowania dobrej opinii o Zakładzie.
§ 22
1. Dyrektor Zakładu lub Z-ca Dyrektora ds. Medycznych lub osoba przez Nich wyznaczona, przyjmują w ramach skarg i wniosków w godzinach urzędowania.
2. Medyczne skargi i wnioski pacjentów rozpatrują Kierownicy Działów WOMP oraz CPL zgodnie z zakresem swoich kompetencji.
3. Skargi dotyczące działalności administracyjnej rozpatrują Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Zakładu zgodnie z zakresem swoich kompetencji.
4. Informacje o sposobie i miejscu przyjmowania skarg i wniosków znajdują się na tablicy ogłoszeń w siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2 oraz siedzibach Oddziałów terenowych.
5. Szczegółowy tryb rozpatrywania skarg i wniosków reguluje zarządzenie wewnętrzne Dyrektora Zakładu.
2. Medyczne skargi i wnioski pacjentów rozpatrują Kierownicy Działów WOMP oraz CPL zgodnie z zakresem swoich kompetencji.
3. Skargi dotyczące działalności administracyjnej rozpatrują Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Zakładu zgodnie z zakresem swoich kompetencji.
4. Informacje o sposobie i miejscu przyjmowania skarg i wniosków znajdują się na tablicy ogłoszeń w siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2 oraz siedzibach Oddziałów terenowych.
5. Szczegółowy tryb rozpatrywania skarg i wniosków reguluje zarządzenie wewnętrzne Dyrektora Zakładu.
§ 23
Prawo do podpisywania pism z zakresu działania Zakładu ma Dyrektor,
Z-ca Dyrektora ds. Medycznych oraz pracownicy, którym Dyrektor imiennie udzielił pełnomocnictwa.
Z-ca Dyrektora ds. Medycznych oraz pracownicy, którym Dyrektor imiennie udzielił pełnomocnictwa.
§ 24
W załatwianiu spraw komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska używają symbolu literowego i rzymskich cyfr wskazanych w załącznikach jako symbol komórki.
ROZDZIAŁ IV
Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości postępowania.
§ 25
1. Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości leczenia i diagnostyki pacjentów oraz ciągłości postępowania określają umowy cywilnoprawne zawarte z zakładami opieki zdrowotnej udzielającymi świadczeń uzupełniających kompetencje Zakładu.
2. Ponadto zasady współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej zawarte są w kompetencjach lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, opracowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
3. Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest dla ubezpieczonego przewodnikiem w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. To on decyduje o sposobach i kontynuacji leczenia, wydając skierowania do poradni specjalistycznych, do szpitali, na podstawowe badania.
4. W/w lekarz współpracuje ściśle z zakładami opieki zdrowotnej, które udzielają stacjonarnej i ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, a więc ze szpitalami, pogotowiem ratunkowym, poradniami specjalistycznymi, zakładami diagnostyki medycznej, z klinikami i instytutami naukowymi.
5. Współpracując z innymi zakładami opieki zdrowotnej czy też z lekarzami prowadzącymi praktyki indywidualne lekarz ubezpieczenia zdrowotnego powinien mieć zawsze na uwadze dobro pacjenta, a w tym celu:
1. Kierować go na takie badania diagnostyczne i do takich zakładów (przede wszystkim własnego i mających umowę z Zakładem), które umożliwiają mu prawidłowe postawienie diagnozy,
2. W razie wątpliwości co do rozpoznania albo potrzeby leczenia specjalistycznego kierować pacjenta bez zbędnej zwłoki do poradni specjalistycznych na konsultację lub leczenie,
3. W razie konieczności leczenia w stacjonarnym zakładzie opieki zdrowotnej kierować pacjenta do właściwego szpitala uwzględniając jego życzenia w tym zakresie,
4. Informować pacjentów, że nie jest wymagane skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego do uzyskania świadczeń:
• ginekologa i położnika,
• dermatologa i wenerologa,
• stomatologa,
• onkologa,
• psychiatry,
• okulisty,
• w zakresie lecznictwa odwykowego dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych,
• dla osób zakażonych wirusem HIV,
• dla osób chorych na gruźlicę,
• dla inwalidów wojennych.
oraz świadczeń związanych z wypadkiem, zatruciem, urazem, stanem zagrożenia życia lub porodem.
5. Lekarze Zakładu są obowiązani prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Dokumentacja medyczna jest przekazywana do innego zakładu opieki zdrowotnej lub innego lekarza, jeżeli wymaga tego dalsze leczenie pacjenta.
6. Zasady udostępniania dokumentacji medycznej określają przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie udostępniania dokumentacji medycznej.
2. Ponadto zasady współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej zawarte są w kompetencjach lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, opracowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
3. Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest dla ubezpieczonego przewodnikiem w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. To on decyduje o sposobach i kontynuacji leczenia, wydając skierowania do poradni specjalistycznych, do szpitali, na podstawowe badania.
4. W/w lekarz współpracuje ściśle z zakładami opieki zdrowotnej, które udzielają stacjonarnej i ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, a więc ze szpitalami, pogotowiem ratunkowym, poradniami specjalistycznymi, zakładami diagnostyki medycznej, z klinikami i instytutami naukowymi.
5. Współpracując z innymi zakładami opieki zdrowotnej czy też z lekarzami prowadzącymi praktyki indywidualne lekarz ubezpieczenia zdrowotnego powinien mieć zawsze na uwadze dobro pacjenta, a w tym celu:
1. Kierować go na takie badania diagnostyczne i do takich zakładów (przede wszystkim własnego i mających umowę z Zakładem), które umożliwiają mu prawidłowe postawienie diagnozy,
2. W razie wątpliwości co do rozpoznania albo potrzeby leczenia specjalistycznego kierować pacjenta bez zbędnej zwłoki do poradni specjalistycznych na konsultację lub leczenie,
3. W razie konieczności leczenia w stacjonarnym zakładzie opieki zdrowotnej kierować pacjenta do właściwego szpitala uwzględniając jego życzenia w tym zakresie,
4. Informować pacjentów, że nie jest wymagane skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego do uzyskania świadczeń:
• ginekologa i położnika,
• dermatologa i wenerologa,
• stomatologa,
• onkologa,
• psychiatry,
• okulisty,
• w zakresie lecznictwa odwykowego dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych,
• dla osób zakażonych wirusem HIV,
• dla osób chorych na gruźlicę,
• dla inwalidów wojennych.
oraz świadczeń związanych z wypadkiem, zatruciem, urazem, stanem zagrożenia życia lub porodem.
5. Lekarze Zakładu są obowiązani prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Dokumentacja medyczna jest przekazywana do innego zakładu opieki zdrowotnej lub innego lekarza, jeżeli wymaga tego dalsze leczenie pacjenta.
6. Zasady udostępniania dokumentacji medycznej określają przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie udostępniania dokumentacji medycznej.
ROZDZIAŁ V
§ 26
Prawa i obowiązki pacjenta Zakładu:
Do obowiązków pacjenta korzystającego ze świadczeń zdrowotnych Zakładu należy w szczególności:
- przestrzeganie podanych do wiadomości przepisów wewnętrznych Zakładu w ten sposób, aby nie zakłócać procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
- realizowanie swoich uprawnień z zachowaniem kultury i higieny osobistej i poszanowaniem godności personelu Zakładu,
- zachowanie czystości w poczekalniach,
- zastosowanie się do zakazu palenia tytoniu,
- każdorazowo okazywanie na wezwanie dokumentów poświadczających uprawnienie do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych,
- udzielanie pracownikom medycznym informacji niezbędnych do zastosowania prawidłowego procesu diagnostyki lub leczenia,
- przestrzeganie zaleceń lekarskich w ten sposób, aby wspomóc, a nie zakłócać procesu leczenia,
- terminowe dokonywanie opłat za świadczenia zdrowotne w przypadku, gdy udzielane są osobom nieuprawnionym do bezpłatnych świadczeń Zakładu,
- przestrzeganie zasad bhp i p. poż.
- przestrzeganie podanych do wiadomości przepisów wewnętrznych Zakładu w ten sposób, aby nie zakłócać procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
- realizowanie swoich uprawnień z zachowaniem kultury i higieny osobistej i poszanowaniem godności personelu Zakładu,
- zachowanie czystości w poczekalniach,
- zastosowanie się do zakazu palenia tytoniu,
- każdorazowo okazywanie na wezwanie dokumentów poświadczających uprawnienie do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych,
- udzielanie pracownikom medycznym informacji niezbędnych do zastosowania prawidłowego procesu diagnostyki lub leczenia,
- przestrzeganie zaleceń lekarskich w ten sposób, aby wspomóc, a nie zakłócać procesu leczenia,
- terminowe dokonywanie opłat za świadczenia zdrowotne w przypadku, gdy udzielane są osobom nieuprawnionym do bezpłatnych świadczeń Zakładu,
- przestrzeganie zasad bhp i p. poż.
§ 27
Prawa pacjenta wynikające z bezpośredniego stosowania przepisów Konstytucji RP z 1997 r./Dz.U.nr 78, poz. 483/:
1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia – art. 68 ust.
2.Każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie – art. 68 ust.2.
1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia – art. 68 ust.
2.Każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie – art. 68 ust.2.
§ 28
Prawa pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej, o których stanowi ustawa o zakładach opieki zdrowotnej z 1991 r. /Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm/:
1. Pacjent zgłaszający się do Zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności - art. 7
2. Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń - do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń – art. 19 ust 1, pkt 1,
3. Udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym - art. 9 ust. 1 i art. 10, ust. 1,
4. Informacji o swoim stanie zdrowia – art. 19 ust.1 pkt 2,
5. Wyrażenia zgodny albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiednich informacji – art. 19 ust. 1 pkt 3,
6. Intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych – art. 19 ust 1 pkt 4,
7. Udostępniania mu dokumentacji medycznej lub innej osobie upoważnionej przez pacjenta – art. 18 ust. 3 pkt 1,
8. Zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby – art. 18 ust. 2,
9. Dostępu do informacji o prawach pacjenta – art. 19 ust. 6,
10. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia – art. 28 ust. 1,
11. Pacjent ma prawo dochodzenia swoich roszczeń z zawinionego przez Zakład naruszenia jego praw na drodze postępowania cywilnego – art. 19 a
ust. 1,
12. Pacjent ma prawo do umierania w spokoju i godności – art. 19 ust. 1 pkt 5.
1. Pacjent zgłaszający się do Zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności - art. 7
2. Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń - do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń – art. 19 ust 1, pkt 1,
3. Udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym - art. 9 ust. 1 i art. 10, ust. 1,
4. Informacji o swoim stanie zdrowia – art. 19 ust.1 pkt 2,
5. Wyrażenia zgodny albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiednich informacji – art. 19 ust. 1 pkt 3,
6. Intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych – art. 19 ust 1 pkt 4,
7. Udostępniania mu dokumentacji medycznej lub innej osobie upoważnionej przez pacjenta – art. 18 ust. 3 pkt 1,
8. Zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby – art. 18 ust. 2,
9. Dostępu do informacji o prawach pacjenta – art. 19 ust. 6,
10. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia – art. 28 ust. 1,
11. Pacjent ma prawo dochodzenia swoich roszczeń z zawinionego przez Zakład naruszenia jego praw na drodze postępowania cywilnego – art. 19 a
ust. 1,
12. Pacjent ma prawo do umierania w spokoju i godności – art. 19 ust. 1 pkt 5.
§ 29
Prawa pacjenta określone w ustawie o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z 1996 /Dz.U. z 2002 r. Nr 21, poz. 204 z późniejszymi zmianami/.
Pacjent ma prawo do :
1. udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością – art. 4,
2. uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w każdym przypadku gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w innych przypadkach nie cierpiących zwłoki – art. 30,
3. uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu – art. 31 ust.1,
4. zażądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i o rokowaniu wówczas, gdy lekarz sądzi, że ogranicza tę informację z uwagi na dobro pacjenta – art. 31 ust. 4,
5. decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o stanie zdrowia pacjenta – art. 31 ust 2,
6. wyrażenia żądania, aby lekarz nie udzielał mu informacji, o stanie zdrowia – art. 31 ust 3,
7. nie wyrażenia zgody na przeprowadzenie przez lekarza badania lub udzielenia innego świadczenia zdrowotnego – art. 32 ust 1,
8. wyrażenia zgody albo odmowy na wykonanie zabiegu operacyjnego, albo zastosowanie wobec niego metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko; w celu podjęcia przez pacjenta decyzji lekarz musi
udzielić mu informacji, o której mowa w pkt 3 – art. 34 ust 1 i 2,
9. uzyskania od lekarza informacji, jeżeli w trakcie wykonywania zabiegu bądź stosowania określonej metody leczenia lub diagnostyki, w związku z wystąpieniem okoliczności stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia pacjenta, lekarz dokonał zmian w ich zakresie –art. 35 ust 2,
10. poszanowania przez lekarza intymności pacjenta i jego godności osobistej – art. 36 ust 1,
11. wyrażania zgody albo odmowy na uczestniczenie przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osób innych niż personel medyczny niezbędny ze względu na rodzaj świadczeń – art. 36 ust 1i 2,
12. występowania z wnioskiem do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty albo o zorganizowanie konsylium lekarskiego – art. 37,
13. dostarczenie wczesnego uprzedzenia go przez lekarza o zamiarze odstąpienia od leczenia i wskazania mu realnych możliwości uzyskania określonego świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej – art. 38 ust. 2,
14. zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim , a uzyskanych przez lekarza w związku z wykonywaniem zawodu – art. 40 ust 1,
15. uzyskania od lekarza informacji o niekorzystnych dla pacjenta skutkach w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie dotyczących go informacji, będących w posiadaniu lekarza – art. 40 ust 2 pkt 4,
16. wyrażenia zgody lub odmowy na podawanie przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta – art. 40 ust. 4,
17. wyrażenia zgody lub odmowy na udział w eksperymencie medycznym, po poinformowaniu go przez lekarza o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych
lub poznawczych, o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium – art. 24 ust 1, art. 25 ust 1, art. 27 ust 1,
18. poinformowania go przez lekarza o niebezpieczeństwie dla zdrowia lub życia, które może być spowodowane przez natychmiastowe przerwanie eksperymentu – art. 24 ust 2.
§ 30
Pacjent ma prawo do :
1. udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością – art. 4,
2. uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w każdym przypadku gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w innych przypadkach nie cierpiących zwłoki – art. 30,
3. uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu – art. 31 ust.1,
4. zażądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i o rokowaniu wówczas, gdy lekarz sądzi, że ogranicza tę informację z uwagi na dobro pacjenta – art. 31 ust. 4,
5. decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o stanie zdrowia pacjenta – art. 31 ust 2,
6. wyrażenia żądania, aby lekarz nie udzielał mu informacji, o stanie zdrowia – art. 31 ust 3,
7. nie wyrażenia zgody na przeprowadzenie przez lekarza badania lub udzielenia innego świadczenia zdrowotnego – art. 32 ust 1,
8. wyrażenia zgody albo odmowy na wykonanie zabiegu operacyjnego, albo zastosowanie wobec niego metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko; w celu podjęcia przez pacjenta decyzji lekarz musi
udzielić mu informacji, o której mowa w pkt 3 – art. 34 ust 1 i 2,
9. uzyskania od lekarza informacji, jeżeli w trakcie wykonywania zabiegu bądź stosowania określonej metody leczenia lub diagnostyki, w związku z wystąpieniem okoliczności stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia pacjenta, lekarz dokonał zmian w ich zakresie –art. 35 ust 2,
10. poszanowania przez lekarza intymności pacjenta i jego godności osobistej – art. 36 ust 1,
11. wyrażania zgody albo odmowy na uczestniczenie przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osób innych niż personel medyczny niezbędny ze względu na rodzaj świadczeń – art. 36 ust 1i 2,
12. występowania z wnioskiem do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty albo o zorganizowanie konsylium lekarskiego – art. 37,
13. dostarczenie wczesnego uprzedzenia go przez lekarza o zamiarze odstąpienia od leczenia i wskazania mu realnych możliwości uzyskania określonego świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej – art. 38 ust. 2,
14. zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim , a uzyskanych przez lekarza w związku z wykonywaniem zawodu – art. 40 ust 1,
15. uzyskania od lekarza informacji o niekorzystnych dla pacjenta skutkach w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie dotyczących go informacji, będących w posiadaniu lekarza – art. 40 ust 2 pkt 4,
16. wyrażenia zgody lub odmowy na podawanie przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta – art. 40 ust. 4,
17. wyrażenia zgody lub odmowy na udział w eksperymencie medycznym, po poinformowaniu go przez lekarza o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych
lub poznawczych, o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium – art. 24 ust 1, art. 25 ust 1, art. 27 ust 1,
18. poinformowania go przez lekarza o niebezpieczeństwie dla zdrowia lub życia, które może być spowodowane przez natychmiastowe przerwanie eksperymentu – art. 24 ust 2.
§ 30
Prawa pacjenta określone w ustawie o zawodzie pielęgniarki i położnej z 1996 r. / Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 z późn. zm/:
Pacjent ma prawo do :
1.udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę, położną, posiadającą prawo wykonywania zawodu, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi jej metodami i środkami, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz ze szczegółową starannością – art. 18,
2. udzielania mu pomocy przez pielęgniarkę, położną, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, w każdym przypadku niebezpieczeństwa utraty przez niego życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – art. 19,
3. uzyskania od pielęgniarki, położnej, informacji o swoich prawach – art. 20
ust 1,
4. uzyskania od pielęgniarki, położnej, informacji o swoim stanie zdrowia w zakresie związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę, położną, opieką pielęgnacyjną – art. 20 ust 2,
5. zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez
pielęgniarkę, położną, w związku z wykonywaniem zawodu – art. 21 ust 1,
6. wyrażenia zgody lub odmowy na podawanie przez pielęgniarkę, położną do
publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta – art. 21
ust. 4.
§ 31
Pacjent ma prawo do :
1.udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę, położną, posiadającą prawo wykonywania zawodu, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi jej metodami i środkami, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz ze szczegółową starannością – art. 18,
2. udzielania mu pomocy przez pielęgniarkę, położną, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, w każdym przypadku niebezpieczeństwa utraty przez niego życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – art. 19,
3. uzyskania od pielęgniarki, położnej, informacji o swoich prawach – art. 20
ust 1,
4. uzyskania od pielęgniarki, położnej, informacji o swoim stanie zdrowia w zakresie związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę, położną, opieką pielęgnacyjną – art. 20 ust 2,
5. zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez
pielęgniarkę, położną, w związku z wykonywaniem zawodu – art. 21 ust 1,
6. wyrażenia zgody lub odmowy na podawanie przez pielęgniarkę, położną do
publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta – art. 21
ust. 4.
§ 31
Prawa pacjenta określone w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego z 1994 /Dz.U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm./
Pacjent z zaburzeniami psychicznymi, chory psychicznie lub upośledzony umysłowo ma prawo do:
1. zapewnienia mu metod postępowania leczniczego właściwych nie tylko z uwagi na cele zdrowotne, ale także ze względu na interesy oraz inne jego dobro osobiste i dążenia do poprawy zdrowia w sposób najmniej dla pacjenta uciążliwy – art. 12,
2. uprzedzenia go o zamiarze zastosowania wobec niego przymusu bezpośredniego; dopuszczenie zastosowania tego środka wobec pacjenta musi wynikać z ustawy – art. 18,
3. uprzedzenia o zamiarze przeprowadzenia badania psychiatrycznego bez jego zgody oraz podania przyczyn takiej decyzji; badanie takie może być przeprowadzane, jeżeli zachowanie pacjenta wskazuje na to, że z powodu zaburzeń psychicznych może zagrażać bezpośrednio własnemu życiu albo życiu i zdrowiu innych osób bądź nie jest zdolny do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych – art. 21 ust 1 i 2,
4. wyrażenia zgody lub odmowy na przyjęcie do szpitala psychiatrycznego, z wyłączeniem sytuacji, gdy przepisy ustawy, dopuszczają przyjęcie do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta – art. 22 ust 1 i art. 23, 24,29,
5. cofnięcia uprzednio wyrażonej zgody na przyjęcie do szpitala
psychiatrycznego – art. 28,
6. ma prawo do tego, aby osoby, wykonujące czynności wynikające z ustawy, zachowały w tajemnicy wszystko, co go dotyczy, a o czym powzięły wiadomość, wykonując czynności wynikające z ustawy – art. 50 ust. 1.
Pacjent z zaburzeniami psychicznymi, chory psychicznie lub upośledzony umysłowo ma prawo do:
1. zapewnienia mu metod postępowania leczniczego właściwych nie tylko z uwagi na cele zdrowotne, ale także ze względu na interesy oraz inne jego dobro osobiste i dążenia do poprawy zdrowia w sposób najmniej dla pacjenta uciążliwy – art. 12,
2. uprzedzenia go o zamiarze zastosowania wobec niego przymusu bezpośredniego; dopuszczenie zastosowania tego środka wobec pacjenta musi wynikać z ustawy – art. 18,
3. uprzedzenia o zamiarze przeprowadzenia badania psychiatrycznego bez jego zgody oraz podania przyczyn takiej decyzji; badanie takie może być przeprowadzane, jeżeli zachowanie pacjenta wskazuje na to, że z powodu zaburzeń psychicznych może zagrażać bezpośrednio własnemu życiu albo życiu i zdrowiu innych osób bądź nie jest zdolny do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych – art. 21 ust 1 i 2,
4. wyrażenia zgody lub odmowy na przyjęcie do szpitala psychiatrycznego, z wyłączeniem sytuacji, gdy przepisy ustawy, dopuszczają przyjęcie do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta – art. 22 ust 1 i art. 23, 24,29,
5. cofnięcia uprzednio wyrażonej zgody na przyjęcie do szpitala
psychiatrycznego – art. 28,
6. ma prawo do tego, aby osoby, wykonujące czynności wynikające z ustawy, zachowały w tajemnicy wszystko, co go dotyczy, a o czym powzięły wiadomość, wykonując czynności wynikające z ustawy – art. 50 ust. 1.
§ 32
Każdemu pacjentowi przysługuje prawo dochodzenia swoich roszczeń na
drodze administracyjnej; może złożyć skargę do dyrektora Zakładu, kierownika
przychodni, Narodowego Funduszu Zdrowia, organów administracji publicznej,
organów samorządów zawodowych.
drodze administracyjnej; może złożyć skargę do dyrektora Zakładu, kierownika
przychodni, Narodowego Funduszu Zdrowia, organów administracji publicznej,
organów samorządów zawodowych.
ROZDZIAŁ VI
Obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta.
§ 33
1. W razie stwierdzenia zagrożenia życia pacjenta Zakładu lekarze zobowiązani są do podjęcia akcji reanimacyjnej oraz w zależności od oceny sytuacji powiadomienia pogotowia ratunkowego.
2. W razie śmierci pacjenta podczas udzielania świadczeń Zakład zobowiązany jest zapewnić warunki umierania w spokoju i godności.
3. Zakład, jeżeli posiada takie informacje zobowiązany jest do powiadomienia o śmierci najbliższych zmarłego pacjenta, a w przypadku nagłego zgonu z przyczyn niewyjaśnionych, a stwarzających podejrzenie popełnienia przestępstwa również - prokuratora.
4. Lekarz Zakładu może stwierdzić zgon na podstawie osobiście wykonanych badań i ustaleń.
W uzasadnionych przypadkach lekarz może uzależnić wystawienie karty zgonu od przeprowadzenia sekcji zwłok.
5. Zgon i jego przyczynę stwierdza się w karcie zgonu.
6. Wystawienie karty zgonu jest obowiązkiem lekarza, który ostatni w okresie 30 dni przed dniem zgonu udzielał choremu świadczeń lekarskich.
7. Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo kartę zgonu wystawia lekarz, który na zlecenie sądu lub prokuratora dokonał oględzin sekcji zwłok.
8. Jeżeli brak jest lekarza zobowiązanego do wystawienia karty zgonu w trybie ust. 6 lub lekarz wymieniony w ust. 7 nie może dokonać oględzin zwłok w ciągu 12 godzin od chwili wezwania – kartę zgonu wystawia lekarz, który stwierdził zgon będąc wezwany do nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania lub lekarz Zakładu sprawujący opiekę zdrowotną nad rejonem, w którym znajdują się zwłoki.
9. W przypadku stwierdzenia lub uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu była choroba zakaźna, podlegająca obowiązkowemu zgłoszeniu, lekarz Zakładu zawiadamia o tym fakcie wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu było przestępstwo, lekarz powołany do oględzin zwłok powinien zawiadomić o tym natychmiast właściwego prokuratora lub najbliższy posterunek Policji.
10. Karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczyny wydawana jest w 2 egzemplarzach, jeden z przeznaczeniem dla administracji cmentarza, drugi dla celów statystycznych.
11. Lekarze stwierdzający zgon i jego przyczyny obowiązani są udzielać właściwym organom na żądanie dla celów statystycznych wyjaśnień odnoszących się do faktu zgonu i jego przyczyny. Wyjaśnienia te stanowią tajemnicę służbową i mogą być wykorzystywane tylko do celów statystycznych oraz w postępowaniu sądowym.
2. W razie śmierci pacjenta podczas udzielania świadczeń Zakład zobowiązany jest zapewnić warunki umierania w spokoju i godności.
3. Zakład, jeżeli posiada takie informacje zobowiązany jest do powiadomienia o śmierci najbliższych zmarłego pacjenta, a w przypadku nagłego zgonu z przyczyn niewyjaśnionych, a stwarzających podejrzenie popełnienia przestępstwa również - prokuratora.
4. Lekarz Zakładu może stwierdzić zgon na podstawie osobiście wykonanych badań i ustaleń.
W uzasadnionych przypadkach lekarz może uzależnić wystawienie karty zgonu od przeprowadzenia sekcji zwłok.
5. Zgon i jego przyczynę stwierdza się w karcie zgonu.
6. Wystawienie karty zgonu jest obowiązkiem lekarza, który ostatni w okresie 30 dni przed dniem zgonu udzielał choremu świadczeń lekarskich.
7. Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo kartę zgonu wystawia lekarz, który na zlecenie sądu lub prokuratora dokonał oględzin sekcji zwłok.
8. Jeżeli brak jest lekarza zobowiązanego do wystawienia karty zgonu w trybie ust. 6 lub lekarz wymieniony w ust. 7 nie może dokonać oględzin zwłok w ciągu 12 godzin od chwili wezwania – kartę zgonu wystawia lekarz, który stwierdził zgon będąc wezwany do nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania lub lekarz Zakładu sprawujący opiekę zdrowotną nad rejonem, w którym znajdują się zwłoki.
9. W przypadku stwierdzenia lub uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu była choroba zakaźna, podlegająca obowiązkowemu zgłoszeniu, lekarz Zakładu zawiadamia o tym fakcie wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu było przestępstwo, lekarz powołany do oględzin zwłok powinien zawiadomić o tym natychmiast właściwego prokuratora lub najbliższy posterunek Policji.
10. Karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczyny wydawana jest w 2 egzemplarzach, jeden z przeznaczeniem dla administracji cmentarza, drugi dla celów statystycznych.
11. Lekarze stwierdzający zgon i jego przyczyny obowiązani są udzielać właściwym organom na żądanie dla celów statystycznych wyjaśnień odnoszących się do faktu zgonu i jego przyczyny. Wyjaśnienia te stanowią tajemnicę służbową i mogą być wykorzystywane tylko do celów statystycznych oraz w postępowaniu sądowym.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 34
1. Regulamin porządkowy wchodzi w życie na mocy Zarządzenia Dyrektora Zakładu po uprzednim zatwierdzeniu go uchwałą Rady Społecznej przy WOMP CP-L.
2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy prawne w nim wymienione.
3. Załączniki do niniejszego regulaminu stanowią:
2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy prawne w nim wymienione.
3. Załączniki do niniejszego regulaminu stanowią:
- Zał. Nr 1 – Struktura organizacyjna Zakładu w postaci graficznej (str. 1- 9)
- Zał. Nr 2 – 15 zadania komórek organizacyjnych i stanowisk pracy.
- Zał. Nr 2 Regulamin Działu Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy
- Zał. Nr 3 Regulamin Działu Centrum Profilaktyczno – Lecznicze
- Zał. Nr 4 Regulamin Działu Organizacji, Nadzoru i Szkolenia
- Zał. Nr 5 Regulamin Działu Ekonomicznego
- Zał. Nr 6 Regulamin Działu Marketingu
- Zał. Nr 7 Regulamin Radcy Prawnego
- Zał. Nr 8 Regulamin stanowiska pracy d/s BHP i p. poż.
- Zał. Nr 9 Regulamin stanowiska pracy d/s Obronnych
- Zał. Nr 10 Regulamin Oddziału Biała Podlaska
- Zał. Nr 11 Regulamin Oddziału Zamość
- Zał. Nr 12 Regulamin Oddziału Chełm
- Zał. Nr 13 Regulamin Filii Nr 1
- Zał. Nr 14 Regulamin Pełnomocnika d/s Systemu Zarządzania Jakością.
- Zał. Nr 15 Regulamin Asystenta Dyrektora
- Zał. Nr 16 Regulamin Filii Nr 2
- Zał. Nr 17 Regulamin St. Asystenta – Rzecznika Prasowego
- Zał. Nr 2 – 15 zadania komórek organizacyjnych i stanowisk pracy.
- Zał. Nr 2 Regulamin Działu Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy
- Zał. Nr 3 Regulamin Działu Centrum Profilaktyczno – Lecznicze
- Zał. Nr 4 Regulamin Działu Organizacji, Nadzoru i Szkolenia
- Zał. Nr 5 Regulamin Działu Ekonomicznego
- Zał. Nr 6 Regulamin Działu Marketingu
- Zał. Nr 7 Regulamin Radcy Prawnego
- Zał. Nr 8 Regulamin stanowiska pracy d/s BHP i p. poż.
- Zał. Nr 9 Regulamin stanowiska pracy d/s Obronnych
- Zał. Nr 10 Regulamin Oddziału Biała Podlaska
- Zał. Nr 11 Regulamin Oddziału Zamość
- Zał. Nr 12 Regulamin Oddziału Chełm
- Zał. Nr 13 Regulamin Filii Nr 1
- Zał. Nr 14 Regulamin Pełnomocnika d/s Systemu Zarządzania Jakością.
- Zał. Nr 15 Regulamin Asystenta Dyrektora
- Zał. Nr 16 Regulamin Filii Nr 2
- Zał. Nr 17 Regulamin St. Asystenta – Rzecznika Prasowego
Zatwierdzam
Data: 29.12.2005 r. Podpis Anna Rutczyńska - Rumińska
Powrót