Historia zmian : Regulamin organizacyjny

Data utworzenia:  2012-06-13 13:37:52   Użytkownik:  administrator BIP

 

WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA MEDYCYNY PRACY
CENTRUM PROFILAKTYCZNO – LECZNICZEGO
W LUBLINIE 
(tekst jednolity)
 

ROZDZIAŁ I

 
Postanowienia ogólne.
 
§ 1
 
 1. Na podstawie art. 18 a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r.  o zakładach opieki zdrowotnej /Dz. U. z 2007 r.  Nr 14, poz. 89 z późn. zmianami/, ustala się
w WOMP CP - L w Lublinie, zwanym dalej „zakładem” regulamin porządkowy określający:
 
1) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Zakładzie
     z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń,
2) organizację i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Zakładu,
3) warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie   zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości postępowania,
4) prawa i obowiązki pacjenta Zakładu,
5)obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta.
  
2. Zakład działa na podstawie:
    - ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej – (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.),
    - ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy – (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317, z późn. zm.),
    - ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.)
    - statutu Zakładu.
3. Podstawowym celem działalności Zakładu jest prowadzenie szeroko rozumianej profilaktyki w zakresie ochrony zdrowia pracujących, w tym Podejmowanie wszelkich działań zapobiegających powstawaniu
i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych mających związek
z warunkami lub charakterem pracy oraz prowadzenie ambulatoryjnej działalności leczniczej w zakresie podstawowej, specjalistycznej opieki zdrowotnej, a także stomatologii, rehabilitacji leczniczej i medycyny sportowej.
4. Do zadań Zakładu należy:
1)  udzielanie konsultacji podstawowym jednostkom służby medycyny pracy,
2) wykonywanie kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy
i osób realizujących zadania tej służby, poza zakładami opieki zdrowotnej, wraz z gromadzeniem, przechowywaniem i przetwarzaniem dokumentacji z kontroli,
3) prowadzenie podyplomowego kształcenia z zakresu medycyny pracy oraz szkoleń, instruktaży z wyjątkiem tych form, które z mocy odrębnych przepisów są zastrzeżone do kompetencji innych jednostek,
4) prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, orzeczniczej
w zakresie chorób zawodowych,
5) prowadzenie czynnego poradnictwa w stosunku do chorych na choroby zawodowe lub inne choroby związane z wykonywaną pracą,
6) wykonywanie szczepień ochronnych, niezbędnych w związku z wykonywaną pracą,
7) prowadzenie ambulatoryjnej rehabilitacji leczniczej, uzasadnionej stwierdzoną  patologią  zawodową,
8) organizowanie i udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach i wypadkach, które wystąpiły w miejscu pracy,
służby lub pobierania nauki,
9) wykonywanie okresowych badań lekarskich realizowanych w trybie  
art. 229 § 5 Kodeksu pracy w przypadku, kiedy podmiot, który  zatrudniał pracownika, uległ likwidacji,
10) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie  pracy oraz  innych obowiązujących przepisach prawa,
11) programowanie działań z zakresu promocji zdrowia  i udzielanie pomocy 
w realizacji tych zadań,
12) prowadzenie rejestru pielęgniarek posiadających dodatkowe kwalifikacje wymagane do wykonywania zadań służby medycyny pracy wraz z wydawaniem stosownych zaświadczeń,
13) prowadzenie rejestrów  zgłoszeń podjęcia lub zakończenia działalności podstawowej jednostki służby medycyny pracy, pielęgniarki lub psychologa 
w zakresie  profilaktycznej  opieki zdrowotnej nad pracującymi, wraz  z wydawaniem stosownych zaświadczeń,
14) prowadzenie rejestru lekarzy uprawnionych do wykonywania badań profilaktycznych  wraz z wydawaniem stosowanych zaświadczeń,
15) udzielanie świadczeń  zdrowotnych  uzupełniających świadczenia związane z działalnością  podstawowych jednostek służby medycyny pracy,
16) orzekanie o zdolności do wykonywania pracy lub zawodu,
 w tym: ocena możliwości pracy lub pobierania nauki kandydatów 
do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych lub wyższych,
uczniów tych szkół oraz studentów, którzy w trakcie praktycznej nauki zawodu są narażeni na działanie czynników szkodliwych uciążliwych
lub  niebezpiecznych dla zdrowia, a także uczestników studiów doktoranckich, którzy w trakcie studiów są narażeni na działanie w/w czynników,
17) prowadzenie działalności profilaktycznej wynikającej z programów prozdrowotnych dotyczących zapobiegania  i zwalczania  określonych chorób oraz programów promocji zdrowia ustalanych przez ministra właściwego
ds. zdrowia lub samorząd województwa,
18) udzielanie konsultacji  i opiniowanie spraw dotyczących organizacji
i funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz innych spraw związanych z ochroną zdrowia pracujących,
19) prowadzenie działalności sprawozdawczo-statystycznej z zakresu medycyny pracy, w tym: gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji zawartych w rejestrach, o których mowa w § 6 pkt 12, 13, 14,
20) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej podstawowych jednostek  służby medycyny pracy, które zakończyły działalność,
21) udzielanie świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych
z zakresu podstawowej, specjalistycznej opieki zdrowotnej, stomatologii
oraz  rehabilitacji  leczniczej i medycyny sportowej,
22) prowadzenie działalności i udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie medycyny sportowej, w tym: prowadzenie orzecznictwa sportowo – lekarskiego o zdolności do uprawiania sportu i ćwiczeń fizycznych, wykonywanie badań diagnostyczno – selekcyjnych na potrzeby szkolenia sportowego,
udzielanie innych świadczeń zdrowotnych na rzecz kultury fizycznej i promocji zdrowia, prowadzenie szkoleń w zakresie medycyny sportowej,
23) wykonywanie innych zadań zleconych.
     
§ 2
 
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych w siedzibie WOMP CP-L w Lublinie,
ul. Nałęczowska 27, Filii Nr 1 w Lublinie, ul. Nałęczowska 27, Filii Nr 2 w Lublinie, ul. Nowy Świat 38 oraz w Oddziałach terenowych:
-  w Białej Podlaskiej, ul. Okopowa 3
-  w Chełmie, ul. Nowy Świat 3
-  w Zamościu, ul. Zagłoby 8
 
 ROZDZIAŁ II
 
Przebieg procesu udzielania  świadczeń zdrowotnych w Zakładzie
z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń
.
 
§ 3
 
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Zakładzie regulowany jest wymogami ustaw wskazanych w § 1 ust. 2 regulaminu, umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej, specjalistycznej, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, rehabilitacji leczniczej i stomatologii, umowy o wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy zawartej z Marszałkiem Województwa Lubelskiego, umów cywilnoprawnych zawartych z pracodawcami oraz innymi podmiotami finansującymi określone świadczenia zdrowotne, w tym programy zdrowotne.
 
§ 4
 
1.     W Zakładzie świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach.
2.     Zakład udziela świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej i etyki zawodowej, respektując prawa pacjenta.
 
§ 5
 
1.     Pomieszczenia oraz wyposażenie Zakładu w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
2.     Aparatura i sprzęt medyczny Zakładu są atestowane, wprowadzone do obrotu  i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 
§ 6
 
1. Zakład udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawartymi umowami.
2. Pacjenci uprawnieni do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego  lub umów cywilnoprawnych zgłaszają się
do rejestracji z dokumentem potwierdzającym uprawnienia, a w szczególności do czasu wydania karty ubezpieczenia zdrowotnego dokumentem tym jest dowód opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne.
3. Zakład każdorazowo sprawdza uprawnienia pacjenta do uzyskania bezpłatnych świadczeń zdrowotnych.
4. Zakład udziela nieodpłatnie świadczeń zdrowotnych osobom uprawnionym do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego lub  na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z podmiotami – dysponentami środków na opiekę zdrowotną.
5. W pozostałych przypadkach Zakład udziela świadczeń odpłatnie, zgodnie z cennikiem ustalonym przez Dyrektora Zakładu.
6. Zakład organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.
7. W uzasadnionych przypadkach  i rodzajach świadczeń, udzielane są one w domu pacjenta.
8. Rejestracja pacjentów w siedzibie Zakładu, oddzielna dla świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a odrębna dla potrzeb medycyny pracy odbywa się w każdej formie tj. osobiście,
przez członków rodziny, telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
9. Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub terminie uzgodnionym z pacjentem /osobą go reprezentującą/.
10. Tablice informacyjne o udzielaniu świadczeń zdrowotnych znajdują się w  siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2, Oddziałów, w rejestracji pacjentów oraz na drzwiach poszczególnych gabinetów lekarskich.
11. Przy wejściu do siedziby Zakładu, Filii Nr 1 i 2, Oddziałów znajduje się również informacja o podmiotach udzielających ubezpieczonym
w Narodowym Funduszu Zdrowia świadczeń zdrowotnych
poza godzinami pracy Zakładu.
12. Informacje w zakresie ust. 10 i 11 są udostępniane również stronie internetowej Zakładu.
 
§ 7
 
1. W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia albo stanu zagrożenia życia Zakład udziela pomocy doraźnej każdej osobie zgłaszającej się, która wymaga takiej pomocy.
2. Żadne okoliczności nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego, jeżeli osoba zgłaszająca się potrzebuje natychmiastowej pomocy medycznej ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.
§ 8
 
1. Szczegółowy tryb udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia zawarty jest w umowach dotyczących podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, rehabilitacji leczniczej i stomatologii.
2. Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych działalności medycznej Zakładu opracowują szczegółowe procedury udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie swego działania.
3. Badania diagnostyczne, które nie są objęte statutowym zakresem działalności Zakładu, a wynikają z umów zawartych z Zakładem, Zakład zapewnia swoim pacjentom  na podstawie odrębnych porozumień z podwykonawcami.
 
§ 9
 
1. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej udzielane są dla osób, które dokonały wyboru lekarza Zakładu, pielęgniarki i położnej, poprzez wypełnienie deklaracji wyboru.
2. Lekarz Zakładu udzielający świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej może kierować pacjentów na badania diagnostyczne i leczenie specjalistyczne, które odbywa się według wyboru pacjenta w jednostkach ochrony zdrowia, które zawarły umowę o udzielanie tych świadczeń zdrowotnych z NFZ.
3. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej są udzielane w ramach porad specjalistycznych wg kolejności zgłoszenia na podstawie skierowania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
4.  Skierowanie nie jest wymagane do świadczeń:
1) ginekologa i położnika,
2) dentysty,
3) dermatologa,
4) wenerologa,
5) onkologa,
6) okulisty,
7) psychiatry,
8) dla osób chorych na gruźlicę,
9) dla osób zakażonych wirusem HIV,
10) dla inwalidów wojennych i wojskowych, osób represjonowanych oraz
     kombatantów,
11) dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających 
       i substancji psychotropowych – w zakresie lecznictwa odwykowego,
12) dla cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych,
13) dla uprawnionego żołnierza lub pracownika, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.
5. W przypadku niemożności udzielenia w/w świadczeń niezwłocznie Zakład za zgodą pacjenta wpisuje go na listę oczekujących na udzielenie świadczenia wg kolejności zgłoszeń pacjentów, podając termin udzielenia świadczenia.
6. Lista oczekujących na udzielenie świadczenia specjalistycznego stanowi integralną część dokumentacji medycznej Zakładu.
7. Koszt ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych udzielonych bez skierowania ponosi pacjent, chyba że dotyczy to stanów nagłych lub świadczeń nie wymagających skierowania.
8. Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego w Zakładzie kieruje pacjentów na leczenie szpitalne, jeśli cel leczenia nie może być osiągnięty poprzez leczenie ambulatoryjne.
9. Pacjent ma prawo wyboru szpitala, wśród szpitali, które zawarły
umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych z NFZ.
10.  Lekarz kierujący ma obowiązek wskazania pacjentowi zakładów
opieki zdrowotnej, w których może być kontynuowane leczenie. W/w wykaz Zakład otrzymuje od Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
11. Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego w Zakładzie kieruje na leczenie
      uzdrowiskowe przysługujące ubezpieczonym. Skierowanie wymaga
      potwierdzenia przez Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu
      Zdrowia, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania pacjenta.
12. Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego w Zakładzie wystawia pacjentom
      zlecenie na przedmioty  ortopedyczne i środki pomocnicze.
13. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu rehabilitacji leczniczej udzielane są
     na podstawie skierowania uprawnionego lekarza ubezpieczenia zdrowotnego zgodnie z obowiązującymi    przepisami; świadczenia te obejmują rehabilitację neurologiczną i ogólnoustrojową w Ośrodku Rehabilitacji Leczniczej, zabiegi fizjoterapeutyczne wykonywane w warunkach ambulatoryjnych oraz domowych.
14. Świadczenia ambulatoryjne z zakresu stomatologii udzielane są
 bez skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.      Świadczenia
      stomatologiczne udzielane są zgodnie z wykazem gwarantowanych
      świadczeń lekarza dentysty i materiałów stomatologicznych.
15. Badania diagnostyczne wykonywane są na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w Zakładzie. Badania diagnostyczne mogą być wykonywane również bez skierowania, na prośbę pacjenta, za uiszczeniem odpłatności wynikającej z cennika usług.
16. Badań w zakresie rentgenodiagnostyki, z wyjątkiem RTG zębów, nie można wykonać bez skierowania od lekarza.
 
§ 10
 
1. Zakład umieszcza numer identyfikacyjny umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia na wszystkich orzeczeniach, zaświadczeniach
i skierowaniach wystawianych w związku z realizacją obowiązków wynikających z umowy.
2. Zakład ordynuje leki i materiały medyczne, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i praktyki medycznej w sposób nie przekraczający granic koniecznej potrzeby.
 
 
§ 11
 
Zakład w realizacji świadczeń zdrowotnych będących przedmiotem umowy
z Narodowym Funduszem Zdrowia, współpracuje z  innymi podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych.
 
 
§ 12
 
W zakresie wykonywania umów o udzielaniu świadczeń zdrowotnych Zakład zobowiązany jest w szczególności do:
1)    prowadzenia rejestru przyjętych pacjentów,
2)    prowadzenia imiennej dokumentacji medycznej i jej  przetwarzania
w sposób zapewniający ochronę danych w niej zawartych,
3)    prowadzenia rachunku kosztów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 13
 
1. Warunki udzielania świadczeń zdrowotnych z  zakresu medycyny pracy regulują stosowne umowy cywilnoprawne o wykonanie:
-  pełnej opieki profilaktycznej nad pracownikami określonej obowiązującymi przepisami jako obligatoryjne dla pracodawcy,
- wybranych  świadczeń profilaktyczno – leczniczych.
2. Badania profilaktyczne przeprowadzane są na podstawie skierowania wystawionego przez pracodawcę w trybie obowiązujących przepisów.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez lekarzy uprawnionych
do badań profilaktycznych w trybie odrębnych przepisów.
4. Orzeczenia lekarskie do celów profilaktycznych wydawane są pracownikowi i pracodawcy w formie zaświadczenia.
5. Świadczenia zdrowotne z zakresu medycyny pracy udzielane są
w siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2 oraz Oddziałach terenowych.
6. Pracodawca jest uprawniony do badania poziomu satysfakcji pacjentów
     z usług wykonywanych przez Zakład za pomocą ankiet, wniosków, skarg  
     itp.
7. Pracodawca obowiązany jest m. innymi do:
- przekazywania Zakładowi informacji o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych
wraz z aktualnymi wynikami badań i pomiarów tych czynników,
- udostępniania na żądanie Zakładu dokumentacji wyników kontroli warunków pracy w części odnoszącej się do ochrony zdrowia,
-         zapewnienia możliwości przeglądu stanowisk pracy w celu dokonania oceny warunków pracy.
8. Odpłatność za wykonanie świadczeń profilaktycznych określonych
w zawartych umowach ponosi pracodawca.
9. Orzeczenia lekarskie w sprawach chorób zawodowych wydawane są przez lekarzy spełniających wymogi kwalifikacyjne określone
w przepisach w sprawie specjalizacji lekarskich niezbędnych
do wykonywania orzecznictwa w zakresie chorób zawodowych.
10.  Poradnie Chorób Zawodowych Zakładu są jednostkami orzeczniczymi
     I stopnia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
11. Świadczenia zdrowotne udzielane na podstawie innych umów cywilnoprawnych niż wymienione w niniejszym Rozdziale wykonywane są w trybie określonym w poszczególnych umowach.
 
§ 14
 
1. Lekarze Zakładu są obowiązani prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Dokumentacja medyczna jest przekazywana do innego zakładu opieki zdrowotnej lub innego lekarza, jeżeli wymaga tego dalsze leczenie pacjenta.
2. Zasady udostępniania dokumentacji medycznej określają przepisy ustawy z dnia 6. 11. 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Prawa Pacjenta (Dz. U. Nr 52 poz. 417, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie udostępniania dokumentacji medycznej.
3. Wysokość opłaty za:
1) jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej wynosi 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
2) jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – wynosi 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1,
3) sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej
na elektronicznym nośniku danych, gdy dokumentacja jest prowadzona
w formie elektronicznej – wynosi 0,002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
4. Szczegółowe wyliczenie opłaty podaje Dyrektor Zakładu w zarządzeniu wewnętrznym.
5. Prawo podejmowania decyzji o udostępnieniu dokumentacji medycznej na zewnątrz Zakładu posiadają: Z-ca Dyrektora ds. Medycznych, Kierownicy Filii Nr 1 i 2 oraz Kierownicy Oddziałów terenowych, z zastrzeżeniem przestrzegania zasad odpłatności określonych w aktualnych zarządzeniach Dyrektora.
 
 
ROZDZIAŁ III
 
Organizacja i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Zakładu.
 
 
§ 15
 
1. W skład struktury organizacyjnej Zakładu  wchodzą:
 
1/ Oddziały terenowe w Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu,
2/ Działy:
1. Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy,
2. Organizacji, Nadzoru i Szkolenia,
3. Ekonomiczny,
4. Marketingu,
3/ Filia Nr 1,
4/ Filia Nr 2,
5/ Poradnie, pracownie i gabinety wymienione w Załączniku Nr 1 do statutu,
6/ Stanowiska pracy: ds. bhp, p. poż.,   spraw obronnych, radca prawny, asystent dyrektora, pełnomocnik ds. systemu zarządzania jakością, st. asystent – rzecznik prasowy, st. asystent ds. medycznych, pielęgniarka koordynująca.
2. Zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych
    stanowisk pracy określają załączniki do niniejszego regulaminu Zał 2-18.
3. Struktura organizacyjna Zakładu w postaci graficznej stanowi załącznik 
    Nr 1 do niniejszego regulaminu.
4. Zakresy czynności poszczególnych pracowników znajdują się w aktach
    osobowych.
 
                                                         § 16
 
Zakładem  kieruje Dyrektor przy pomocy Z-cy Dyrektora ds. Medycznych
oraz Z-cy Dyrektora ds Ekonomicznych - Gł. Księgowego.
 
                                                         § 17
 
1. Zastępcy Dyrektora  podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Zakładu.
2. Zastępcy Dyrektora, każdy oddzielnie, mają prawo zastępować Dyrektora Zakładu w czasie Jego nieobecności w granicach udzielonego pełnomocnictwa.
3. Do kompetencji Dyrektora ds. Medycznych należy w szczególności:
-   nadzór nad stanem i jakością opieki profilaktyczno-leczniczej, 
 -   bezpośredni nadzór nad Działami: Wojewódzki Ośrodek  Medycyny
      Pracy,  Organizacji Nadzoru i Szkolenia, Filiami Nr 1 i 2 oraz
Oddziałami  terenowymi w Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu, a także nad stanowiskami samodzielnymi wyszczególnionymi w Zał. Nr 1 do regulaminu.
 4. Do kompetencji Dyrektora ds. Ekonomicznych – Gł. Księgowego należy
    w szczególności:
 - nadzór nad całokształtem spraw finansowych, księgowych, kadrowych i
   administracyjno – technicznych Zakładu,
 - bezpośredni nadzór nad Działem Ekonomicznym oraz gospodarką
   finansową Oddziałów prowadzoną przez kierowników i gł.
   księgowych Oddziałów.
5. Obowiązki Zastępców Dyrektora  szczegółowo określają zakresy
          czynności.
 
§ 18
 
Do wyłącznej kompetencji Dyrektora Zakładu należy kierowanie Zakładem, reprezentowanie go na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w szczególności w sprawach :
- polityki organizacyjno-kadrowej,
- inwestycyjno-rozwojowej, w tym strategii jednostki,
- systemu wynagrodzeń.
 
§ 19
 
1. Do podstawowych zadań kierowników komórek organizacyjnych Zakładu
    należy:
1) planowanie, organizowanie pracy i kontrola wykorzystania czasu pracy
    podległego zespołu,
2) rozdział  zadań i środków  dla ich wykonania na poszczególnych pracowników z uwzględnieniem rangi i priorytetu zadań, kwalifikacji pracowników i obciążenia ich bieżącą pracą,
3) nadzór służbowy nad wykonywanymi przez podwładnych zadaniami
i udzielanie im w miarę potrzeb wskazówek i instruktażu zawodowego,
4)opracowywanie i aktualizacja, we współudziale z Działem Ekonomicznym i inspektorem d/s bhp i p. poż. Kart wymagań /zakresu czynności pracowników/,
5) współuczestnictwo w realizacji zadań obronnych i oc realizowanych przez Zakład przypisanych dla kierowniczych komórek organizacyjnych,
6) przestrzeganie dyscypliny finansowej przy realizacji zadań,
7) właściwa organizacja pracy pod względem bhp i p. poż
oraz sprawowanie  stałego nadzoru w tym zakresie,
8) ewidencja osiągnięć i niedociągnięć w pracy, rozliczanie wykonania przydzielonych zadań i na tej podstawie ocena wyników pracy,
9) wnioskowanie w sprawie wynagradzania i karania podległych pracowników,
10) nadzorowanie przestrzegania prawa, wewnętrznych aktów normatywnych i norm etycznych,
11) wprowadzanie nowo  przyjętych pracowników w przydzielone im zadania oraz udzielanie wyjaśnień dotyczących tych obowiązków,
12) przygotowanie w miarę potrzeb pism, wniosków, procedur i innych dokumentów dla Dyrektora Zakładu,
13)     reprezentowanie Dyrektora Zakładu w stosunku do podwładnych,
14) parafowanie pism przygotowywanych w komórce organizacyjnej i przedkładanie ich do podpisu Dyrektora.
 
2. Uprawnienia kierowników komórek organizacyjnych Zakładu:
1)    wydawanie podległym pracownikom poleceń służbowych w zakresie zadań przypisanych komórce organizacyjnej i organizacji pracy,
2) wyznaczanie stałych obowiązków i doraźnych  zadań podległym pracownikom w zakresie  czynności oraz ocena ich realizacji,
3) dysponowanie przyznanymi komórce przez Dyrektora Zakładu  środkami finansowymi,
4) reprezentowanie interesów podległych pracowników wobec Dyrektora Zakładu,
5) udzielanie zgody na urlopy pracownicze w ramach obowiązujących przepisów, za wyjątkiem urlopów bezpłatnych dłuższych niż 1 miesiąc,
6) zezwolenie na opuszczanie przez pracowników stanowiska pracy w godzinach służbowych,
7) opiniowanie wniosków o udzielanie urlopów bezpłatnych dłuższych niż 1
     miesiąc,
8)    usprawiedliwianie spóźnień i nieobecności w pracy,
9)    opracowywanie w miarę potrzeb pism oraz innych dokumentów dla potrzeb innych komórek organizacyjnych Zakładu,
10)  wyznaczanie swojego zastępcy na okres nieobecności.
 
3.     Kierownik ponosi odpowiedzialność za:
 
1) prawidłowe funkcjonowanie podległej komórki organizacyjnej,
2)    rzetelną i terminową realizację powierzonych mu obowiązków
i prawidłowe wykorzystanie przyznanych uprawnień,
3)    przestrzeganie dyscypliny formalnej i merytorycznej,
a zwłaszcza dyscypliny finansowej i organizacyjnej w podejmowanych decyzjach,
4)    racjonalność doboru wykonawców lub środków  dla realizowanych zadań,
5)    dyscyplinę pracy oraz przestrzeganie wszystkich regulaminów obowiązujących w zakładzie, w tym przepisów BHP i p. poż.,
6)    stan bezpieczeństwa  oraz właściwe wykorzystanie powierzonego mienia i przydzielonych środków,
7)    terminowe i rzetelne opracowywanie  dokumentów sprawozdawczych, informacyjnych i analitycznych,
8)    przestrzeganie tajemnicy  służbowej i zawodowej,
9)    realizację przyjętych zaleceń pokontrolnych i składanie informacji
w tym zakresie.
                                                   § 20
 
Do obowiązków pracowników Zakładu  należy:
1)    sumienne wykonywanie przydzielonych obowiązków,
2)    postępowanie zgodne z zasadami praworządności, kierowanie się interesem Zakładu  i zasadami lojalności wobec pracodawcy,
3)    przestrzeganie praw pacjenta, w tym poszanowanie Jego godności
i prywatności,
4)    przestrzeganie zasad współżycia społecznego
5)    systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie  się w wykonywaniu powierzonych zadań,
6)    dążenie do kształtowania dobrej opinii o Zakładzie.
 
§ 21
 
1. Dyrektor Zakładu lub Z-cy Dyrektora lub osoba przez Nich wyznaczona, przyjmują w ramach skarg i wniosków w godzinach  urzędowania.
2. Medyczne skargi i wnioski pacjentów rozpatrują kierownicy Działu WOMP, Filii Nr 1 i 2 oraz kierownicy Oddziałów terenowych zgodnie z zakresem swoich kompetencji.
3. Skargi dotyczące działalności administracyjnej rozpatrują kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Zakładu zgodnie z zakresem swoich kompetencji.
4. Informacje o sposobie i miejscu przyjmowania skarg i wniosków znajdują się
na tablicy ogłoszeń w siedzibie Zakładu, Filii Nr 1 i 2 oraz siedzibach Oddziałów terenowych.
5. Szczegółowy tryb rozpatrywania skarg i wniosków reguluje procedura opracowana w ramach systemu zarządzania jakością oraz zarządzenie wewnętrzne Dyrektora Zakładu.
 
                                                             § 22
 
Prawo do podpisywania  pism z zakresu działania Zakładu ma Dyrektor, Jego
 Z-cy, Kierownicy Oddziałów terenowych oraz pracownicy, którym Dyrektor imiennie udzielił pełnomocnictwa.
 
§ 23
 
W załatwianiu spraw komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska używają symbolu literowego i rzymskich cyfr wskazanych w załącznikach jako symbol komórki.
 
 
ROZDZIAŁ IV
 
Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości postępowania.
 
§ 24
 
1. Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości leczenia i diagnostyki pacjentów oraz ciągłości postępowania określają umowy cywilnoprawne zawarte z zakładami opieki zdrowotnej udzielającymi świadczeń uzupełniających kompetencje Zakładu.
2. Ponadto zasady współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej zawarte są w kompetencjach lekarza podstawowej opieki zdrowotnej
oraz ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, opracowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
3. Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest dla ubezpieczonego przewodnikiem w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. To on decyduje
o sposobach i kontynuacji leczenia, wydając skierowania do poradni specjalistycznych, do szpitali, na podstawowe badania.
4. W/w lekarz współpracuje ściśle z zakładami opieki zdrowotnej,
które udzielają stacjonarnej i ambulatoryjnej opieki zdrowotnej,
a więc ze szpitalami, pogotowiem ratunkowym, poradniami specjalistycznymi, zakładami diagnostyki medycznej, z klinikami
i instytutami naukowymi.
5. Lekarz Zakładu powinien mieć zawsze na uwadze  dobro pacjenta, a w tym celu:
- w razie wątpliwości co do rozpoznania albo potrzeby leczenia specjalistycznego lub szpitalnego wystawiać stosowne skierowanie,
-   informować o przypadkach, kiedy nie jest wymagane skierowanie,
- udzielać innych niezbędnych informacji związanych z leczeniem lub prawidłowym postawieniem diagnozy.
 
 
ROZDZIAŁ V
 
§ 25
 
Prawa i obowiązki pacjenta Zakładu:
 
Do obowiązków pacjenta korzystającego ze świadczeń zdrowotnych Zakładu należy w szczególności:
- przestrzeganie podanych do wiadomości przepisów wewnętrznych
  Zakładu dotyczących pacjenta,
- realizowanie swoich uprawnień z zachowaniem kultury i higieny osobistej
  i poszanowaniem godności personelu Zakładu,
- zachowanie czystości w poczekalniach,
- zastosowanie się do zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na
  terenie Zakładu,
- każdorazowo okazywanie na wezwanie dokumentów poświadczających
  tożsamość i  uprawnienie do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych,
- udzielanie pracownikom medycznym rzetelnych  informacji o swoim
  stanie zdrowia niezbędnych do zastosowania prawidłowego procesu
  diagnostyki lub leczenia,
- przestrzeganie zaleceń lekarskich w ten sposób, aby wspomóc,
    a nie zakłócać proces leczenia,
-   terminowe dokonywanie opłat za świadczenia zdrowotne w przypadku,
    gdy udzielane są osobom nieuprawnionym do bezpłatnych świadczeń
    Zakładu,
-   przestrzeganie zasad bhp i p. poż.
 
§ 26
 
Prawa pacjenta wynikające z bezpośredniego stosowania przepisów Konstytucji RP z  2 kwietnia 1997 r. /Dz.U.nr 78, poz. 483 z późn. zm./:
1.  każdy ma prawo do ochrony zdrowia – art. 68 ust. 1
2. każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie – art. 68 ust.2.
3. władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku – art. 68 ust. 3.
 
§ 27
 
Prawa pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej, o których stanowi ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej  /Dz. U. z 2007 r. 
Nr 14, poz. 89, z późn. zm/:
1. pacjent zgłaszający się do Zakładu opieki zdrowotnej ma prawo
do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu
     na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności  - art.  7
2. udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione
do ich udzielania, w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym -  art. 9 ust. 1 i art. 10, ust. 1,
3. zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby – art. 18,
4.  pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego
w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia – art. 28 ust. 1,
 
§ 28
 
Prawa pacjenta wynikające z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417, z późn. zm.)
Pacjent ma prawo do:
1. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń, konsylium lekarskiego lub pielęgniarskiego – art. 6;
2. natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia, świadczeń związanych z porodem (w przypadku pacjentki) – art. 7;
3.   zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę w przypadku zawinionego naruszenia praw pacjenta – art. 4 ust. 1;
4.  świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością – art. 8;
5.  informacji o swoim stanie zdrowia – art. 9 ust. 1;
6. wyrażenia zgody na udzielanie informacji o stanie zdrowia innym osobom – art. 9 ust. 3;
7. żądania, aby lekarz nie udzielał informacji – art. 9 ust. 4;
8. informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich – art. 9 ust. 8;
9. wskazania przez lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza – art. 10;
10. informacji o prawach pacjenta i udostępnienia jej w miejscu ogólnodostępnym – art. 11 ust. 1;
11. informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych podmiotu ich udzielającego i udostępnienia jej w miejscu ogólnodostępnym – art. 12;
12. tajemnicy informacji z min związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego – art. 13;
13. wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych – art. 15 – 18 ustawy;
14. poszanowania intymności i godności – art. 20 – 22;
15. dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielanych świadczeń zdrowotnych – art. 23;
16. zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza – art. 31;
17. poszanowania życia prywatnego i rodzinnego – art. 33, 34;
18. opieki duszpasterskiej – art. 36;
19. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie – art. 39;
20. ochrony prawnej przez Rzecznika Praw Pacjenta – art. 41
 
§ 29
 
Prawa pacjenta określone w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty /Dz.U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 z późniejszymi zmianami/.
Pacjent ma prawo do :
1. udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością – art. 4,
2. uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w każdym przypadku gdy zwłoka
w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w innych przypadkach nie cierpiących zwłoki – art. 30,
3. uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania
albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu – art. 31 ust.1,
4. zażądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i o rokowaniu wówczas, gdy lekarz sądzi, że ogranicza tę informację z uwagi na dobro pacjenta w sytuacji, gdy rokowanie jest niepomyślne dla  pacjenta – art. 31 ust. 4,
5. decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o stanie zdrowia pacjenta – art. 31 ust 2,
6. wyrażenia żądania, aby lekarz nie udzielał mu informacji, o stanie zdrowia art. 31 ust 3,
7. nie wyrażenia zgody na przeprowadzenie przez lekarza badania lub udzielenia innego świadczenia zdrowotnego – art. 32 ust 1,
8. wyrażenia zgody albo odmowy na wykonanie zabiegu operacyjnego,
    albo zastosowanie wobec niego metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko; w celu podjęcia przez pacjenta decyzji lekarz musi
     udzielić mu informacji, o której mowa w pkt 3 – art. 34 ust 1 i 2,
9. uzyskania od lekarza informacji, jeżeli w trakcie wykonywania zabiegu
       bądź stosowania określonej metody leczenia lub diagnostyki, w związku
       z wystąpieniem okoliczności stanowiących zagrożenie dla życia
lub zdrowia pacjenta, lekarz dokonał zmian w ich zakresie –art. 35 ust 2,
10. poszanowania przez lekarza intymności pacjenta i jego godności osobistej – art. 36 ust 1,
11. poszanowania przez inny personel medyczny intymności pacjenta i jego godności osobistej – art. 36 ust 3,
12. występowania z wnioskiem do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty albo o zorganizowanie konsylium lekarskiego – art. 37,
13. dostarczenie wczesnego uprzedzenia go przez lekarza o zamiarze odstąpienia od leczenia i wskazania mu realnych możliwości uzyskania określonego świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej – art. 38 ust. 2,
14. zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim , a uzyskanych
       przez lekarza w związku z wykonywaniem zawodu – art. 40 ust 1,
15. uzyskania od lekarza informacji o niekorzystnych dla pacjenta skutkach
       w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie dotyczących go informacji, będących w posiadaniu lekarza – art. 40 ust 2 pkt 4,
16. wyrażenia zgody lub odmowy na podawanie przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta – art. 40 ust. 4,
17. wyrażenia zgody lub odmowy na udział w eksperymencie medycznym,
        po poinformowaniu go przez lekarza o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych
        lub poznawczych, o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia
        od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium – art. 24 ust 1, art. 25 ust 1, art. 27 ust 1,
18. poinformowania go przez lekarza o niebezpieczeństwie dla zdrowia lub życia, które może być spowodowane przez natychmiastowe przerwanie eksperymentu – art. 24 ust 2.
 
§ 30
 
Prawa pacjenta określone w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  / Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1217 z późn. zm/:
Pacjent ma prawo do :
1. udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę, położną, posiadającą prawo wykonywania zawodu, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi jej metodami i środkami, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz ze szczególną starannością – art. 18,
2. udzielania mu pomocy przez pielęgniarkę, położną, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, w każdym przypadku niebezpieczeństwa utraty przez niego życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – art. 19,
3. uzyskania od pielęgniarki, położnej, informacji o swoich prawach – art. 20
    ust 1,
4. uzyskania od pielęgniarki, położnej, informacji o swoim stanie zdrowia
w zakresie związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę, położną, opieką pielęgnacyjną – art. 20 ust 2,
5. zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez pielęgniarkę, położną, w związku z wykonywaniem zawodu – art. 21  ust 1,
6. wyrażenia zgody lub odmowy na podawanie przez pielęgniarkę, położną do
    publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta –
    art. 21 ust. 4
 
 
§ 31
 
Prawa pacjenta określone w ustawie z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego  /Dz.U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm./
Pacjent z zaburzeniami psychicznymi, chory psychicznie lub upośledzony umysłowo ma prawo do:
1. zapewnienia mu metod postępowania leczniczego właściwych nie tylko
z uwagi na cele zdrowotne, ale także ze względu na interesy oraz inne jego dobro osobiste i dążenia do poprawy zdrowia w sposób najmniej dla pacjenta uciążliwy – art. 12,
2. uprzedzenia go o zamiarze zastosowania wobec niego przymusu bezpośredniego; dopuszczenie zastosowania tego środka wobec pacjenta musi wynikać z ustawy – art. 18,
3. uprzedzenia o zamiarze przeprowadzenia badania psychiatrycznego bez jego zgody oraz podania przyczyn takiej decyzji; badanie takie może być przeprowadzane, jeżeli zachowanie pacjenta wskazuje na to, że z powodu zaburzeń psychicznych może zagrażać bezpośrednio własnemu życiu albo życiu i zdrowiu innych osób bądź nie jest zdolny do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych – art. 21 ust 1 i 2,
4. wyrażenia zgody lub odmowy na przyjęcie do szpitala psychiatrycznego,
    z wyłączeniem sytuacji, gdy przepisy ustawy, dopuszczają przyjęcie do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta – art. 22 ust 1 i art. 23, 24,29,
5. cofnięcia uprzednio wyrażonej zgody na przyjęcie do szpitala            
     psychiatrycznego – art. 28,
6. ma prawo do tego, aby osoby, wykonujące czynności wynikające z ustawy, zachowały w tajemnicy wszystko, co go dotyczy, a o czym powzięły wiadomość, wykonując czynności wynikające z ustawy – art. 50 ust. 1.
 
 
§ 32
 
Prawa pacjenta określone w ustawie z 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów
 /Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm./
1.  Prawo do wyrażenia sprzeciwu na pobranie po śmieci komórek, tkanek i narządów oraz cofnięcia tego sprzeciwu w każdym czasie – art. 5, 6 ustawy; 
 
§ 33
 
Prawa pacjenta wynikające z ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  /Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm./
Prawo do:
1.  wyboru i zmiany lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, spośród lekarzy, pielęgniarek i położnych ubezpieczenia zdrowotnego;
2.  wyboru lekarza dentysty spośród lekarzy dentystów, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia z zastrzeżeniami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa –
     art. 31 ust. 1;
3.  wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych spośród tych świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia z zastrzeżeniami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa – art. 29;
4.  ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych finansowanych ze środków publicznych udzielanych na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego i świadczeń udzielanych bez skierowania – art. 57 ust. 1 i 2;
5. świadczeń rehabilitacji leczniczej u świadczeniodawcy, który zawarł umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego – art. 59;
6. zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz w środki pomocnicze na zlecenie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego – art. 40 ust. 1;
7. orzeczeń i zaświadczeń lekarskich wydawanych bezpłatnie, jeżeli są one związane z: dalszym leczeniem, rehabilitacją, niezdolnością do pracy, kontynuowaniem nauki, uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i studentów w zajęciach sportowych i w zorganizowanym wypoczynku, a także wydawanych dla celów pomocy społecznej , uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego, orzecznictwa o niepełnosprawności, wsparcia z tytułu urodzenia dziecka – art. 16 ust 1 pkt 1.
 
§ 34
 
1. Każdemu   pacjentowi   przysługuje   prawo dochodzenia   swoich roszczeń 
    na drodze administracyjnej (może złożyć skargę do dyrektora Zakładu, kierownika komórki medycznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organów administracji publicznej, organów samorządów zawodowych i Rzecznika Praw Pacjenta) lub sądowej.
2. Skatalogowane prawa pacjenta „Karta Praw Pacjenta” znajduje się w  rejestracji Zakładu i udostępniana jest do wglądu na życzenia pacjenta
 
ROZDZIAŁ VI
 
Obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta.
 
§ 35
 
1.     W razie stwierdzenia zagrożenia życia pacjenta Zakładu lekarze zobowiązani są do podjęcia akcji reanimacyjnej oraz w zależności
od oceny sytuacji powiadomienia pogotowia ratunkowego.
2.     W razie śmierci pacjenta podczas udzielania świadczeń Zakład zobowiązany jest zapewnić warunki umierania w spokoju i godności.
3.     Zakład, jeżeli posiada takie informacje zobowiązany jest
do powiadomienia o śmierci najbliższych zmarłego pacjenta,
a w przypadku nagłego zgonu z przyczyn niewyjaśnionych,
a stwarzających podejrzenie popełnienia przestępstwa  również - prokuratora. Uprawnienia i obowiązki w zakresie informacji o zgonie pacjenta Zakładu przekazywane rodzinie pacjenta lub stosownym organom – posiadają z upoważnienia Dyrektora: Z-ca Dyr. ds. Medycznych, Kierownicy Filii i Oddziałów terenowych.
4.     Lekarz Zakładu może stwierdzić zgon na podstawie osobiście wykonanych badań i ustaleń. W uzasadnionych przypadkach lekarz może uzależnić wystawienie karty zgonu od przeprowadzenia sekcji zwłok.
5.     Zgon i jego przyczynę stwierdza się w karcie zgony wypełnianej dla:
- osób zmarłych,
- dzieci martwo urodzonych bez względu na czas trwania ciąży, na   wniosek osób uprawnionych do pochowania.
6.     Wystawienie karty zgonu jest obowiązkiem lekarza, który ostatni
w okresie 30 dni przed dniem zgonu udzielał choremu świadczeń lekarskich.
7.     Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo kartę zgonu wystawia lekarz, który na zlecenie sądu
lub prokuratora dokonał oględzin sekcji zwłok.
8.     Jeżeli brak jest lekarza zobowiązanego do wystawienia karty zgonu
w trybie ust. 6 lub lekarz wymieniony w ust. 7 nie może dokonać oględzin zwłok w ciągu 12 godzin od chwili wezwania – kartę zgonu wystawia lekarz, który stwierdził zgon będąc wezwany do nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania lub lekarz Zakładu sprawujący opiekę zdrowotną nad rejonem, w którym znajdują się zwłoki.
9.     W przypadku stwierdzenia lub uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu była choroba zakaźna, podlegająca obowiązkowemu zgłoszeniu, lekarz Zakładu zawiadamia o tym fakcie wojewódzkiego inspektora sanitarnego. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną zgonu było przestępstwo, lekarz powołany do oględzin zwłok powinien zawiadomić
o tym natychmiast właściwego prokuratora lub najbliższy posterunek Policji.
10. Kartę zgonu wydaje się w 2 egzemplarzach:
      egzemplarz A – dla celów statystycznych
      egzemplarz B – dla celów pochowania zwłok.
11. W przypadku braku rodziny lub opiekunów zmarłego Zakład zgłasza zgon w Urzędzie Stanu Cywilnego w ciągu 24 godzin od chwili zgonu.
12. Lekarze stwierdzający zgon i jego przyczyny obowiązani są udzielać właściwym organom na żądanie dla celów statystycznych wyjaśnień odnoszących się do faktu zgonu i jego przyczyny. Wyjaśnienia
te stanowią tajemnicę służbową i mogą być wykorzystywane tylko
do celów statystycznych oraz w postępowaniu sądowym.
 
  
ROZDZIAŁ VII
 
Postanowienia końcowe
 
§ 36
 
1. Regulamin porządkowy wchodzi w życie na mocy Zarządzenia Dyrektora Zakładu po uprzednim zatwierdzeniu go uchwałą Rady Społecznej
     przy WOMP CP-L.
2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa w nim wymienione oraz.
3.  Załączniki do niniejszego regulaminu stanowią:
 
- Zał. Nr 1 – Struktura organizacyjna Zakładu w postaci graficznej (str. 1- 9)
  Zał. Nr 2 – 18 zadania komórek organizacyjnych i stanowisk pracy:
- Zał. Nr 2 Regulamin Działu Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy
- Zał. Nr 3 Regulamin Filii Nr 1
- Zał. Nr 4 Regulamin Działu Organizacji, Nadzoru i Szkolenia
- Zał. Nr 5 Regulamin Działu Ekonomicznego
- Zał. Nr 5A Regulamin Sekcji Techniczno – Gospodarczej
- Zał. Nr 5B Regulamin Sekcji Informatycznej
- Zał. Nr 6 Regulamin Działu Marketingu
- Zał. Nr 7 Regulamin Radcy Prawnego
- Zał. Nr 8 Regulamin stanowiska  d/s BHP i P. Poż.
- Zał. Nr 9 Regulamin stanowiska  d/s Obronnych
- Zał. Nr 10 Regulamin Oddziału Biała Podlaska
- Zał. Nr 11 Regulamin Oddziału Zamość
- Zał. Nr 12 Regulamin Oddziału Chełm
- Zał. Nr 13 Regulamin Starszego Asystenta d/s Medycznych
- Zał. Nr 14 Regulamin Pełnomocnika d/s Systemu Zarządzania Jakością.
- Zał. Nr 15 Regulamin Asystenta Dyrektora
- Zał. Nr 16 Regulamin Filii Nr 2
- Zał. Nr 17 Regulamin St. Asystenta – Rzecznika Prasowego
- Zał. Nr 18 Regulamin Pielęgniarki Koordynującej
 
 
 
 
 
 
Zatwierdzam
 
 
 
 
       Data: 17 maja 2011 r.       Lek.med. Anna Rutczyńska-Rumińska
Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy Centrum Profilaktyczno-Leczniczego w Lublinie 
 
 
 
 


Powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w

  Akceptuję politykę cookies.